Skip to main content

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم چیست؟

| mona

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم چیست؟ ، بهترین نوع لوله های فولادی برای نصب در تاسیسات و راه اندازی خطوط انتقال آب و فاضلاب، لوله گالوانیزه می باشد. لوله گالوانیزه، ورقه های فولادی هستند که بصورت لوله در آمده اند.


از مهمترین ویژگی آن می توان وجود یک لایه محافظ روی بر سطح لوله ها را نام برد. این پوشش، لوله را در برابر خوردگی محافظت می کند.

لوله گالوانیزه در فضای آزاد برای نصب نرده ها، پروژه های ساخت و تاسیسات داخلی بعنوان لوله آب مورد استفاده قرار می گیرد. لوله گالوانیزه انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای کاربردی می باشند. در ادامه با تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم آشنا می شویم.

لوله گالوانیزه سرد

در روش گالوانیزاسیون سرد، روکشی مات بر روی لوله ایجاد شده و ضخامت روی نسبت به روش گرم، کمتر می باشد. در این روش نمک های روی، داخل یک محلول آبی الکترولیز می شوند.

ضخامت لوله گالوانیزه سرد زیاد نمی باشد. به همین دلیل برای مصارف خانگی از آن استفاده می شود. لوله گالوانیزه سرد در دماهای پایین تری نسبت به گالوانیزه گرم آبکاری شده و سپس لایه ای از فلز روی بر سطح آنها قرار می گیرد.

در روش گالوانیزه سرد، نمک روی را داخل محلول آبی یا اسیدی ریخته و بر روی لوله اسپری می کنند. در این روش ضخامت لایه گالوانیزه در حدود 25 تا 30 میکرون می باشد. این محصول در محیط مرطوب نهایتا تا 7 سال عمر می کند.


لوله گالوانیزه گرم

گالوانیزاسیون گرم نسبت به روش سرد، رایج تر می باشد. در روش گالوانیزاسیون گرم، لوله ها با استفاده از روی مذاب پوشانده می شوند. در نهایت سطحی براق ایجاد می شود.

در این روش، ابتدا لوله ها باید بر اساس استانداردهای مجاز به محل آماده سازی منتقل شوند. برای جذب بهتر روی، هرگونه چربی و زنگ آهن باید از روی آنها پاک شود. سپس لوله ها به ماده فلاکس آغشته شده و وارد دستگاه گالوانیزه می شوند. در کوره های مخصوص، دمای آنها به 120 درجه سانتی گراد می رسد.

پس از خشک شدن سطح لوله ها، به حمام فلز روی وارد می شوند تا فلز روی بر سطح آن بنشیند. مدت زمان قرار گیری در این حمام یک دقیقه و در دمای 450 درجه سانتی گراد می باشد. کوتینگ این لوله ها در حدود 60-120 میکرون (گرم بر متر مربع) می باشد. بعد از خارج شدن لوله ها از حمام روی، فلز باقی مانده سطح خارجی و داخلی توسط بخار و فشار هوا پاک می شود و بلافاصله به داخل آب سرد فرو می برند.

از مزیت های این روش می توان به استحکام بیشتر آنها نسبت به روش سرد، هزینه ساخت کمتر و سهولت در اجرای آن اشاره کرد. میزان روی مصرفی در این روش نسبت به روش سرد بسیار بیشتر می باشد. این روش عمر طولانی دارد که دلیل آن روش آبکاری لوله گالوانیزه گرم است.


تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم چیست؟

• لوله گالوانیزه گرم استحکام بیشتری نسبت به سرد دارد.
• لوله گالوانیزه سرد در دماهای پایین تری نسبت به روش گرم آبکاری شده است.
• لوله گالوانیزه گرم بعنوان لوله فولادی، ظول عمر بیشتری نسبت به گالوانیزه سرد دارد. حداکثر میزان طول عمر گالوانیزه سرد 7 سال و گالوانیزه گرم 25 سال است.
• ضخامت فلز روی در روش سرد کمتر از روش گرم می باشد.
• لوله گالوانیزه گرم نسبت به سرد، مقاومت بالاتری دارد. زیرا در روش گرم لایه روی با اکسیژن، کربن، فولاد و روی مذاب واکنش می دهد و چندین لایه آهن و روی تشکیل می شود. در نتیجه به لایه ای مقاوم تبدیل می گردد.
• همچنین به دلیل دمای بالا در تولید، گالوانیزه گرم نسبت به سرد سطح براق تری دارد.
• میزان روی مصرفی در روش گرم نسبت به سرد بیشتر می باشد.

مزایای لوله های گالوانیزه گرم و سرد

• لوله های فولادی دراثر آب باران یا اکسیژن هوا دچار زنگ زدگی می شوند. انواع لوله گالوانیزه به دلیل داشتن روکش روی، بر اثر رطوبت و اکسیژن هوا از بین نمی روند.
• هزینه های تعمیرات، تعویض و نگهداری لوله گالوانیزه کمتر است و با توجه به کارایی خوب قیمت پایین تری نسبت به سایر لوله های فولادی دارند.
• پوشش روی لوله با چشم دیده می شود و ضخامت لایه محافظت کننده با دستگاه قابل اندازه گیری می باشد. از این رو بازرسی این لوله ها بسیار ساده است.
• لوله های گالوانیزه مقاومت مکانیکی، فشاری و دمایی بالایی دارند.

کاربرد لوله های گالوانیزه گرم و سرد

لوله های گالوانیزه در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، دکل های مخابراتی، قطعه سازی، گارد ریل جاده ها، پیچ و مهره سازی، دکل های فشار قوی برق، لوله های آب با ضخامت بالا، تیرهای برق، سازه گلخانه و مصارف صنعتی کاربرد دارند.

سخن آخر

در واقع لوله گالوانیزه سرد و گرم، روش های تولید لوله گالوانیزه می باشند. نام آنها از نوع گالوانیزاسیونی که انجام می شود، گرفته شده است. در این مقاله با تفاوت این دو روش آشنا شدیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. جهت اطلاع از قیمت لوله گالوانیزه با شماره های 09128471129 و 09121710840 تماس بگیرید.

نوشتن دیدگاه

ارسال