اتصالات جوشی درزدار چیست؟+ انواع آن

اتصالات جوشی درزدار چیست؟+ انواع آن ، یکی از قطعات مهم در ساخت سیستم های لوله کشی، اتصالات هستند. اتصالات وظیفه ایجاد انشعاب، تغییر مسیر و یا تغییر اندازه قطر لوله در این سیستم ها را بر عهده دارند.


به طور کلی اتصالات دارای دو دسته اصلی اتصالات فشار قوی و جوشی بوده و از جنس کربن استیل، استنلس استیل و یا آلیاژهای فلزی ساخته می شوند. از متداول ترین اتصالات لوله کشی، اتصالات فولادی جوشی می باشند.

اتصالات جوشی خود به دو دسته اتصالات جوشی درزدار و بدون درز تقسیم می شوند. در این مقاله به بررسی انواع اتصالات جوشی درزدار می پردازیم. با ما همراه باشید.

اتصالات جوشی درزدار چیست؟+ انواع آن

اتصالات جوشی درزدار چیست؟

اتصالات جوشی درزدار یا سیاه درزدار اتصالاتی هستند که در فرآیند تولید آن از لوله درزدار استفاده شده است. اتصالات جوشی درزدار نوعی اتصال مخصوص می باشد که در سطح آن جای جوش و درز وجود دارد.

وجود جای جوش روی این اتصالات باعث شده تا از آن بیشتر برای وصل کردن لوله ‌های درزدار استفاده شود. از طرف دیگر این اتصالات بیشتر در معرض خوردگی و پوسیدگی قرار دارند.

به همین دلیل معمولا از آنها برای وصل کردن لوله مانیسمان استفاده نمی ‌شود. زیرا به شدت روی عمر لوله کشی تاثیر می ‌گذارند و کیفیت لوله کشی را پایین می ‌آورند.

اتصالات جوشی درزدار با استفاده از ورق فلزی و فرآیند سخت کاری و جوشکاری ساخته می شوند. این نوع اتصالات بر اساس فشار، دما و جنس لوله در سیستم انتخاب می شوند و نسبت به اتصالات مانیسمان هزینه کمتری دارند.

مهمترین و بارزترین مشخصه اتصالات جوشی درزدار، خط جوش در این مدل اتصالات است که در واقع نقطه ضعف اتصالات جوشی سیاه به حساب می آید. زیرا درز جوش محل تمرکز تنش بوده و در صورت بروز هر گونه نقص و ترک احتمالی ناشی از فشار و دمای بالا، شکست 100 درصد از درز جوش خواهد بود.

شاخصه بعدی ضخامت ورق اتصالات جوشی درزدار می باشد که نسبت به سایر رده های اتصالات جوشی، سبک تر است. از این رو ماشین آلات و تجهیزات تولید این نوع اتصالات به مراتب ارزان تر و در دسترس تر هستند. از اتصالات جوشی درزدار می توان در لوله کشی آب و گاز خانگی استفاده نمود.

ویژگی اتصالات جوشی درزدار

• طراحی به صورت V انتهای اتصالات سیاه درزدار
• قیمت مناسب به نسبت اتصالات موجود
• سرعت بالا در انجام کار
• تعویض آسان در صورت آسیب دیدن
• مناسب برای شرایط مختلف آب و هوایی
• قابل استفاده در انواع صنایع
• پایین بودن هزینه نصب در فرایند تولید
• مقاومت در مقابل تغییرات دما و فشار
• جابه جایی راحت
• کیفیت بالای مواد به کار رفته
• ایمنی بیشتر در فرایند کار
• نصب آسان
• کاهش افت فشار و در هم ریختگی سیال
• افزایش کشش مقاومتی سیستم لوله کشی
• جلوگیری از نشت مواد

انواع اتصالات جوشی درزدار

اتصالات سیاه درزدار انواع متفاوتی دارند و هر کدام از آنها برای هدفی خاص در سیستم لوله کشی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. برخی از انواع اتصالات جوشی درزدار برای تغییر مسیر لوله و برخی دیگر برای ایجاد چند انشعاب روی یک لوله و یا مسدود کردن مسیر لوله کاربرد دارند. انواع اتصالات جوشی درزدار عبارتند از:

1- اتصالات زانویی جوشی درزدار


اتصالات زانویی جوشی درزدار

به منظور تغییر جهت جریان در خطوط لوله از اتصالات زانویی جوشی درزدار استفاده می شود. زانویی درزدار به دو روش گرم و سرد تولید می گردد.

در روش سرد، لوله درزدار برش خورده و داخل مندرل قرار می گیرد و توسط فشار هیدرولیک به جلو رانده می شود و شکل قالب عصایی را به خود می گیرد.

در روش گرم، لوله درزدار در سایزهای کوچک تر از سایز اصلی زانویی برش خورده و داخل یک شفت قرار گرفته و به جلو رانده می شود. در انتهای مسیر از داخل کوره القایی عبور می کند و تغییر شکل در این دما صورت می گیرد. اتصالات زانویی جوشی درزدار بصورت زانویی 45 و 90 درجه وجود دارند.

– اتصالات زانویی 45 درجه درزدار

اتصالات زانویی 45 درجه درزدار

این اتصالات به عنوان یکی از رایج ترین انواع اتصالات شناخته می شوند که مسیر لوله را به اندازه 45 درجه در لوله کشی تغییر می دهند. از این نوع اتصالاتزمانی استفاده می شود که در سیستم لوله کشی نیاز به تغییر مسیر لوله به اندازه 45 درجه داشته باشیم.

– اتصالات زانویی 90 درجه درزدار

اتصالات زانویی 90 درجه درزدار

از این نوع اتصالات زانویی برای تغییر مسیر لوله به اندازه 90 درجه استفاده می شود. برای ساخت این اتصالات درزدار از لوله درزدار استفاده شده و لوله با قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد خم می گردد.

سپس به صورت زاویه 90 درجه شکل می گیرد. اتصالات زانویی 90 درجه در اندازه ها و سایز های مختلف تولید می شوند و سایز اتصال با توجه به اندازه لوله مشخص می گردد.

2- اتصالات سه راه جوشی درزدار

اتصالات سه راه جوشی درزدار

یکی از پرکاربردترین اتصالات در صنعت لوله کشی، سه راهی می باشد که دارای دو نوع مساوی و نامساوی است. از اتصال سه راهی درزدار برای ایجاد انشعاب و اضافه کردن مسیر به مسیر اصلی سیال استفاده می شود.

اتصالات سه راهی درزدار به شکل گسترده ای در لوله کشی گاز شهری با فشار کاری پایین کاربرد دارند. این اتصالات به روش هیدرو فرمینگ تولید می شوند.

– اتصالات سه راهی مساوی جوشی

 

اتصالات سه راهی مساوی جوشی

از این اتصالات برای ایجاد سه انشعاب مساوی و یکسان در مسیر لوله استفاده ‌می ‌شود. با نصب اتصالات سه راهی مساوی بر روی لوله اصلی ‌می‌ توان آن را به سه لوله به اندازه یکسان متصل نمود. از این اتصالات بیشتر برای لوله کشی گاز شهری استفاده می گردد.

– اتصالات سه راهی نامساوی جوشی

اتصالات سه راهی نامساوی جوشی

 

از این نوع اتصالات برای ایجاد سه راهی با اندازه نامساوی استفاده ‌می ‌شود.

3- اتصالات تبدیل جوشی درزدار

یکی از رایج ‌ترین انواع اتصالات فولادی درزدار، تبدیل درزدار است. از این اتصالات برای تغییر قطر لوله از بزرگ به کوچک و یا برعکس استفاده ‌می ‌شود. در واقع برای وصل کردن دو لوله فولادی با اندازه متفاوت به هم، باید از اتصالات تبدیل استفاده نمود. زیرا یک سمت تبدیل دارای قطر کوچک و سمت دیگر دارای قطر بزرگتر می باشد. تبدیل در انواع هم مرکز و غیر هم مرکز وجود دارد.

اتصالات تبدیل جوشی درزدار

4- اتصالات گپ جوشی درزدار

اتصالات گپ درزدار در دو حالت کپ (گپ) جوشی گود و تخت به منظور مسدود کردن انتهای خطوط لوله مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این اتصالات در دو نوع فولادی و استیل تولید می ‌شوند و باید با توجه به ابعاد و ضخامت لوله انتخاب شوند.

اتصالات گپ جوشی درزدار

5- اتصالات نیپل جوشی درزدار

به منظور برقراری ارتباط در پایپینگ خطوط لوله از نیپل جوشی استفاده می شود. این نوع اتصال در دو نوع نیپل دنده ای و جوشی تولید می گردد. در نوع نیپل جوشی تحت عنوان نیپل یکسر دنده تولید می شود.

اتصالات نیپل جوشی درزدار

6- اتصالات جوشی سردنده درزدار (NPT)

یکی از رایج ‌ترین انواع اتصالات درز جوش، اتصالات سردنده درزدار هستند که از آنها به منظور دنده دار کردن سر لوله استفاده می ‌شود. این نوع اتصالات برای لوله کشی گاز شهری کاربرد دارند.

اتصالات جوشی سردنده درزدار (NPT)

7- اتصالات جوشی بوشن درزدار

بوشن درزدار قطعه‌ ای می باشد که برای ساخت آنها به طور مستقیم از لوله درزدار استفاده می ‌شود و داخل آن به صورت دنده ‌ای طراحی شده است. از این اتصالات درزدار برای وصل کردن دو لوله به هم و همچنین اتصال یک خط لوله کشی جوشی به یک خط دنده ‌ای مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

اتصالات جوشی بوشن درزدار

آخرین مقالات

لوله گلخانه

لوله ها سیلندرهایی توخالی هستند که معمولا دارای مقطع گرد هستند. از لوله ها برای فعالیت های مختلفی از جمله

ادامه مطلب