انواع لوله مانیسمان

انواع لوله مانیسمان ، در بازار عرضه می شوند. لوله مانیسمان با نام های لوله بدون درز و سیملس هم شناخته می شوند. این لوله ها انواع مختلفی دارند. لوله های مانیسمان را با توجه به کاربرد، اندازه و رده آنها به انواع مختلفی تقسیم بندی می کنند.


معمولا لوله های بدون درز در اندازه های 6 و 12 متری تولید می شوند. رده های مختلف لوله مانیسمان شامل رده 20، 40، 60، 80، 120، 140 و 160 می شوند.

البته رده های 20 و 40 نسبت به سایر رده ها کاربرد بیشتری دارند. این لوله ها در فرایند خاصی تولید می شوند. به همین علت تعداد کمی از کارخانه ها در زمینه تولید لوله های مانیسمان فعالیت می کنند.

انواع لوله مانیسمان

همان طور که گفتیم لوله های بدون درز دارای رده های مختلفی هستند. رده لوله یک پارامتر است که برای بیان ضخامت لوله به کار می رود. این پارامتر در برخی مواقع معادل شاخص استاندارد ضخامت (وزن) لوله می باشد.

1- لوله مانیسمان رده 20 :

این لوله ها جزو نازک ترین لوله های مانیسمان موجود در بازار هستند. بیشتر در سیستم لوله کشی گاز ساختمان ها و به صورت توکار مورد استفاده قرار می گیرند. مقاومت بالای لوله مانیسمان رده 20 باعث شده تا در برابر آسیب های مختلف دچار شکستگی نشوند.

2- لوله بدون درز رده 40 :

لوله مانیسمان رده 40 ضخیم تر از لوله های رده 20 می باشد. به دلیل استحکام بیشتر در صنایع حساس مانند نفت، گاز، پتروشیمی و … به کار می روند. در صورت نیاز، این لوله ها را بعد از بازرسی به صورت گالوانیزه درمی آورند. گالوانیزاسیون لوله های مانیسمان به صورت سرد یا گرم انجام می شود.

3- لوله مانیسمان رده 60 :

میزان تقاضا برای لوله مانیسمان رده 60 بسیار کم است. قطر این لوله ها بین 24- 8 اینچ می باشد. وزن لوله های بدون درز رده 60 بر حسب قطر در ضخامت متفاوت است.

4- لوله بدون درز رده 80 :

لوله مانیسمان رده 80 دارای ضخامت و استحکام بیشتری نسبت به لوله های رده 20، 40 و 60 هستند. این امر باعث شده تا قیمت گران تری داشته باشند. به دلیل قیمت بالا، فقط برای انتقال موادی که فشار و دمای زیادی دارند، به کار می روند.

5- لوله سیملس رده 120 :

دارای قابلیت ضد خوردگی می باشد. این لوله ها می توانند فشار بسیار بالایی را تحمل کنند. اندازه IPS لوله بین 6-2/1 می باشد. لوله بدون درز رده 120 به عنوان گزینه مناسبی برای استفاده در دمای بالا تا 140 درجه فارنهایت محسوب می شود.

این لوله ها معمولا در مقابل اسیدها، قلیاها، نمک ها، اکسیدان ها، آلیفاتیک ها و هالوژن ها مقاوم هستند. لوله مانیسمان رده 120 در صنایع مختلفی مانند پتروشیمی، لوله کشی آب شرب، فاضلاب، کشاورزی، آبیاری، تصفیه آب و … به کار می رود. این لوله ها برای انتقال مواد خورنده و فشار بالا استفاده می شوند.

6- لوله بدن درز رده 160 :

این لوله ها که با نام لوله گوشت دار هم شناخته می شوند، قابلیت تحمل فشار و دمای زیادی را دارند. لوله بدون درز رده 160 در صنایع پتروشیمی و خودروسازی هم مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی موارد برای انتقال آب و گاز هم به کار می روند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد لوله مانیسمان و انواع آن صحبت کردیم. لوله های بدون درز یا مانیسمان یک نوع از لوله های فولادی هستند که به دلیل مقاومت بالا در صنایع مختلفی به کار می روند.

سطح صاف و یکنواخت این لوله ها و عدم وجود درز در آن باعث شده تا بتوانند فشار و دمای بیشتری را نسبت به لوله های درزدار تحمل کنند. این امر باعث شده تا در صنایع مختلفی از آنها استفاده شود.

آخرین مقالات

لوله گلخانه

لوله ها سیلندرهایی توخالی هستند که معمولا دارای مقطع گرد هستند. از لوله ها برای فعالیت های مختلفی از جمله

ادامه مطلب