بالا بردن مقاومت لوله مانیسمان

مقاومت لوله مانیسمان به دلیل پوشش zn آن است. این پوشش باعث می شود تا سطح لوله در برابر مواد شیمیایی، آلودگی های محیطی، رطوبت و … دچار خوردگی نشود. به علت مقاومت بالای لوله های مانیسمان ، از این لوله ها در صنایع مختلفی


مانند خودروسازی، پالایشگاه ها، کشتی سازی، صنایع غذایی، آبرسانی و … استفاده می کنند. در حال حاضر با استفاده از روش های مختلفی می توان مقاومت لوله مانیسمان را بالا برد. در ادامه به این روش ها اشاره می کنیم.

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان با نام های لوله بدون درز و سیم لس هم شناخته می شود. این لوله، سطحی یکنواخت دارد و هیچ گونه درز جوشی روی آن مشاهده نمی شود. به همین علت، استحکام و مقاومت بالایی دارد و در صنایع مختلفی از آن استفاده می کنند.

بالا بردن مقاومت لوله مانیسمان

فرایند های تصفیه سطح (surface treatment methods)، روش مناسبی برای افزایش مقاومت لوله مانیسمان هستند. این روش ها را می توان بر روی لوله های فولادی ضد زنگ اجرا کرد.

1- پاک کردن زنگ زدگی لوله مانیسمان :

برای این کار می توان از برس های فلزی استفاده کرد. این برس ها به راحتی می توانند گرد و غبار، اکسید سست و زنگ زدگی های ایجاد شده بر روی سطح لوله را پاک کنند. در مواقعی که سطح لوله فولادی به وسیله ی اکسید جامد پوشیده باشد، برس های فلزی تاثیر چندانی ندارند. در این شرایط، سطح لوله را به کمک مواد شیمیایی تمیز می کنند.

2- تمیز کردن لوله فولادی :

برای این کار از حلال یا امولسیون استفاده می شود. این مواد برای از بین بردن روغن، گرد و غبار و مواد آلی سطح لوله مناسب هستند. البته باید توجه داشت که تمیز کردن لوله فولادی یک روش دائمی نیست و فقط برای افزایش مقاومت لوله مانیسمان به کار می رود.

3- خش زدایی لوله مانیسمان :

عملیات خش زدایی با استفاده از روش جت (jet derusting treatment) انجام می شود. در این حالت برای از بین بردن زنگار (زنگ زدگی) از روی سطح لوله، از سرعت بالای پره جت استفاده می کنند. این امر موجب می شود تا مواد مختلفی که به سطح لوله چسبیده اند، در اثر نیروی گریز از مرکز جدا شوند. ضمن اینکه زنگ زدگی، اکسید و خاک را از سطح لوله مانیسمان پاک می کند. قدرت بالای موتور جت باعث صیقل سطح لوله می شود.
عملیات اصابت در کنار نیروی اصطکاک موجب می شوند تا سطح لوله یکنواخت شود و ناهمواری ها و خش های لوله از بین بروند. در این زمان، سطح لوله مانیسمان خشک می شود و ذرات شن و ماسه و پوشش زنگ و اکسید به طور کامل از سطح لوله جدا می شوند. نتیجه این فرایند، تمیز شدن سطح لوله است.

4- اسید شویی لوله مانیسمان :

یکی از روش های بالا بردن مقاومت لوله مانیسمان، عملیات شستشوی اسیدی است. با این کار، پوست اکسید، پوشش و زنگ زدگی سطح لوله از بین می روند. پس از این عملیات، باقی مانده مواد روی سطح لوله را به کمک ماسه تمیز می کنند.

سخن پایانی

لوله مانیسمان یا لوله بدون درز ویژگی های فوق العاده و منحصر به فردی دارد. به همین علت در صنایع مختلفی مانند نفت، گاز و پتروشیمی، خودروسازی، کشاورزی، صنایع غذایی و دارویی و … به کار می رود. یکی از ویژگی های بارز لوله های مانیسمان، مقاومت بالای آنها در برابر شرایط جوی، ضربه، خوردگی و … می باشد. دلیل این امر، پوشش zn روی سطح لوله است. برای بالا بردن لوله مانیسمان از روش های مختلفی استفاده می کنند که به برخی از آنها در مقاله اشاره کردیم.

 

آخرین مقالات

لوله گلخانه

لوله ها سیلندرهایی توخالی هستند که معمولا دارای مقطع گرد هستند. از لوله ها برای فعالیت های مختلفی از جمله

ادامه مطلب