تشخیص لوله مانیسمان اصل از تقلبی

تشخیص لوله مانیسمان اصل از تقلبی امکان‌پذیر است؟ به نظر شما چگونه می‌توان لوله مانیسمان تقلبی را از اصل تشخیص داد؟ آیا واقعا راهی برای تشخیص لوله های مانیسمان واقعی از تقلبی وجود دارد؟ لوله مانیسمان یا بدون‌درز، نوعی لوله فولادی است که سطحی صاف و یکدست دارد و هیچ‌گونه درز جوشی روی آن وجود ندارد.

این لوله به علت ویژگی‌های منحصربه فردی که دارد، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد زیاد این لوله باعث شده است تا تشخیص لوله مانیسمان اصل از تقلبی اهمیت زیادی داشته باشد. یکی از کاربردهای لوله مانیسمان در لوله‌کشی گاز ساختمان‌ها است. بر اساس ضوابط سازمان نظام مهندسی باید برای این کار از لوله و اتصالات جوشی مانیسمان استفاده شود.

در بازار لوله و اتصالات، شما ممکن است انواع مختلفی از محصولات اصل و تقلبی را خریداری کنید. بدون اینکه متوجه اصل یا تقلبی بودن آنها شوید. بسیاری از محصولات تقلبی با قیمت پایین‌تر به فروش می‌رسند. در برخی موارد فروشنده اطلاعی از این موضوع ندارد و گاهی اوقات هم آگاهانه این کار را انجام می‌دهد. شما (مشتری) بعد از خرید لوله مانیسمان با قیمت کمتر تصور می‌کنید که در این معامله سود کرده‌اید. اما بعدا متوجه موضوع خواهید شد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله قیمت لوله مانیسمان را مطالعه کنید.

پیامدهای استفاده از لوله مانیسمان تقلبی در ساختمان

بعد از خرید لوله مانیسمان تقلبی، ممکن است به طور اتفاقی متوجه ایرادی در لوله یا اتصالات شوید. این بهترین حالتی است که می‌تواند اتفاق بیفتد. در این حالت پروژه متوقف می‌شود. اما همیشه به این راحتی متوجه تقلبی و بی‌کیفیت بودن لوله مانیسمان نمی‌شوید. گاهی اوقات لوله ها و اتصالات تقلبی به قدری حرفه‌ای ساخته شده‌اند که کاملا شبیه نمونه اصل هستند. در این صورت، بدون اینکه کسی متوجه تقلبی بودن آنها شود، در پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سال‌ها پس از تکمیل ساختمان، نشست‌های کوچکی در آن رخ می‌دهد. این نشست‌ها طبیعی هستند؛ اما باعث آسیب دیدن لوله های تقلبی می‌شوند. در نتیجه گاز نشت می‌کند و با یک جرقه کوچک، فاجعه‌ای بزرگ رخ می‌دهد. حتی اگر انفجاری اتفاق نیفتد و ساکنان متوجه نشت گاز شوند، باید هزینه زیادی را برای تعویض لوله های تقلبی متحمل شوند. حتما متوجه شدید که استفاده از لوله و اتصالات تقلبی می‌تواند جان ساکنین ساختمان را به خطر بیندازد.

برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی بهتر است تا لوله و اتصالات موردنیاز خود را از نمایندگی‌ها و مراکز معتبر خریداری کنید. همچنین می‌توانید روش تشخیص لوله مانیسمان اصل از تقلبی را یاد بگیرید. با این کار در هنگام خرید لوله مانیسمان دچار مشکل نمی‌شوید.

پیشنهاد می کنیم مقاله بورس نمایندگی لوله مانیسمان، درزدار و لوله و اتصالات را مطالعه کنید.

تشخیص لوله مانیسمان اصل از تقلبی

تشخیص لوله مانیسمان واقعی از تقلبی اهمیت زیادی دارد. شما با توجه به چند ویژگی محصول متوجه اصل یا تقلبی بودن آن می‌شوید. در ادامه به بعضی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

1- وجود حفره و شیار در سطح لوله های مانیسمان تقلبی

همان‌طور که قبلا گفتیم سطح لوله های مانیسمان اصل صاف و یکنواخت است. اما در مورد لوله های تقلبی این طور نیست. حفره هایی در سطح لوله های مانیسمان تقلبی وجود دارند. این حفره ها و شیارها در اثر سایش جدی یا قرارگیری بیش از حد در فرایند نورد ایجاد می‌شوند.

2- چین و چروک در سطح لوله تقلبی

یکی از روش‌های تشخیص لوله مانیسمان اصل از تقلبی ، توجه به چین و چروک سطح لوله است. توجه داشته باشید که معمولا در تمام طول لوله های مانیسمان تقلبی چین‌ و‌ چروک وجود دارد. این خطوط و چروک‌ها به علت استفاده از تکنیک‌های نادرست برای ساخت لوله به وجود می‌آیند. لوله های مانیسمانی که دارای چین و چروک هستند، مقاومت خوبی ندارند. استحکام این لوله ها کم است و به راحتی ترک برمی‌دارند.

3- مقاومت کم و احتمال شکاف و ترک خوردگی لوله مانیسمان تقلبی

معمولا برای تولید لوله های مانیسمان تقلبی از مواد خام متخلخل استفاده می‌کنند. منافذ موجود در این مواد باعث می‌شوند تا لوله در فرایند خنک‌سازی، شکاف بردارد. این امر موجب ترک‌خوردن سطح لوله می‌شود.

4- احتمال بالای خراشیدگی

سطح لوله مانیسمان تقلبی مستعد خراشیدگی است. یعنی این لوله ها به راحتی خراش برمی‌دارند. چون در تولید لوله های تقلبی از تجهیزات مناسبی استفاده نمی‌کنند. گاهی اوقات ممکن است خراش‌های عمیقی روی لوله ایجاد شوند. در نتیجه مقاومت و استحکام لوله به شدت کاهش پیدا می‌کند.

5- نداشتن علامت تجاری استاندارد

لوله های مانسمان اصلی، علامت تجاری استاندارد دارند. در حالی که لوله های تقلبی معمولا این نشان را ندارند.

6- نبود درخشش فلزی در لوله مانیسمان تقلبی

 سطح لوله های مانیسمان واقعی صاف و صیقلی است و درخشش فلزی دارد. اما این ویژگی را نمی‌توان در لوله های تقلبی مشاهده کرد. رنگ لوله مانیسمان تقلبی شبیه رنگ آهن است. استاندارد نبودن دمای نورد این لوله ها باعث می‌شود تا رنگ متفاوتی داشته باشند. لوله در اثر اندازه‌گیری دستی دمای نورد فاقد نورد ناحیه آستنیت خواهد بود. به همین علت، عملکرد و کارایی لوله به حد استاندارد نمی‌رسد.

7- ابعاد غیر استاندارد و سطح مقطع بیضی شکل در لوله های تقلبی

سطح مقطع لوله مانیسمان تقلبی به شکل بیضی است. تغییراتی که در مراحل ساخت لوله انجام می‌شوند، روی محصول نهایی تاثیر می‌گذارند. برخی از تولیدکنندگان لوله به منظور صرفه‌جویی در مصرف مواد اولیه، مرحله نورد کاهشی را بیشتر می‌کنند. در نتیجه لوله تولیدی استحکام کمتری خواهد داشت و به ابعاد استاندارد نخواهد رسید.
سطح مقطع لوله های تقلبی سایز بزرگ بیضی شکل است؛ اما در مورد لوله های اصل به شکل دایره می باشد. البته شکل دایره ای سطح مقطع لزوما به معنای مانیسمان بودن لوله نیست. بنابراین باید برای تشخیص لوله مانیسمان به موارد دیگر توجه نمود.

8- استاندارد نبودن قطر داخلی

یکی دیگر از روش های تشخیص لوله مانیسمان اصل از تقلبی ، توجه به قطر داخلی، خارجی و وزن لوله است. ابعاد و مشخصات لوله های مانیسمان واقعی با جدول استاندارد لوله مانیسمان مطابقت دارند. با استفاده از این جدول می‌توانید لوله مانیسمان اصلی را از تقلبی تشخیص دهید.
معمولا اندازه لوله های مانیسمان تقلبی که قطر بزرگی دارند، دارای خطا است. این خطا به علت‌های مختلفی مانند دمای ناپایدار و ترکیب ناهمگن فولاد و نیز تاخیر دستگاه ها و بالا بودن مقدار پرش دستگاه نورد رخ می‌دهد. در نتیجه قطر داخلی لوله افزایش پیدا می‌کند. این امر باعث می‌شود تا لوله مانیسمان بدون تحمل فشار، ترک بردارد و بشکند.

9- وجود موج در امتداد لوله مانیسمان تقلبی

فرایند ساخت لوله های مانیسمان تقلبی به صورت صحیح انجام نمی‌شود. به همین علت ویژگی‌های مختلفی در محصول نهایی به وجود می‌آید. این ویژگی‌ها در تشخیص لوله مانیسمان اصل از تقلبی به شما کمک می‌کنند. یکی از مواردی که در لوله های تقلبی دیده می‌شود، موج است. در حالی که لوله های مانیسمان اصلی فاقد موج هستند.

تشخیص لوله مانیسمان از لوله درز مخفی

روش‌های بالا به شما کمک می‌کنند تا بتوانید اصل یا تقلبی بودن لوله مانیسمان را از روی ظاهر آن تشخیص دهید. اما در مورد لوله های درز مخفی با مشکل مواجه می‌شوید.

پیشنهاد می کنیم مقاله لوله مانیسمان لانترین را مطالعه کنید.

لوله درز مخفی چیست؟

لوله درز مخفی نوعی لوله درزدار است که درز جوش آن را پوشانده‌اند. روش‌هایی مانند استفاده از میدان الکتریکی و جوش‌دهی لبه درزها به کمک کشش گرم و استفاده از سنگ فرز برای پوشاندن درزها به کار می‌روند.

برخی از سودجویان و کلاهبرداران اقدام به تولید این نوع لوله می‌کنند. آنها به وسیله نوعی ساچمه یا مته بلند یا سیم بکسل، درز جوش لوله های درزدار را از بین می‌برند. به این ترتیب شما به صورت چشمی متوجه درز نمی‌شوید.
لوله های درز مخفی مقاومت بسیار کمی دارند و ضعیف‌تر از لوله های درزدار هستند. اقداماتی که روی درز جوش صورت می‌گیرد، باعث دفرمگی آن می‌شوند. در نتیجه مقاومت جوش به شدت کاهش می‌یابد.

چطور می‌توان لوله درز مخفی را تشخیص داد؟

این مقاله درباره تشخیص لوله مانیسمان اصل از تقلبی است. اما با توجه به اهمیت لوله های درز مخفی، در این قسمت می‌خواهیم روش های تشخیص لوله درز مخفی را ارائه دهیم.

– به وزن و ابعاد لوله توجه کنید. برای به دست آوردن وزن هر شاخه یا هر متر لوله مانیسمان واقعی می‌توانید از جدول ابعاد و استاندارد لوله کمک بگیرید.

– برش لوله به عنوان بهترین روش برای تشخیص لوله درز مخفی شناخته می‌شود. معمولا درز دو سر لوله را با استفاده از مته یا ساچمه زدن مخفی می‌کنند. اگر لوله را از وسط ببرید، احتمالا می‌توانید درز مخفی آن را ببینید.

– چکش ‌کاری هم می‌ تواند به تشخیص لوله درز مخفی کمک کند. برای این منظور، حدود 5 سانتی متر از لوله را برش بزنید. سپس آن را چکش کاری کنید. در این شرایط لوله گازی از حالت استوانه به صورت تخت درمی‌آید و شما می‌توانید قسمت‌های جدا‌شده جوش در لوله را ببینید.

 – به مارک لوله هم دقت کنید. معمولا تولیدکنندگان بزرگ لوله (چین و کشورهای اروپایی) برای مارک‌زنی از ماشین آلات اتوماتیک استفاده می‌کنند. در نتیجه مارک دستگاه با نظم و فونت خاصی چاپ می‌شود. برای تشخیص لوله های درز مخفی، این نکته را در نظر داشته باشید.

– یکی دیگر از مواردی که در تشخیص لوله مانیسمان از لوله درز مخفی به شما کمک می‌کند، رنگ لوله گازی است. معمولا لوله های مانیسمان از کشور چین وارد ایران می‌شوند. حمل محصول به وسیله کشتی باعث نفوذ مقداری رطوبت به رنگ روی لوله می‌شود. توجه داشته باشید که لوله های مانیسمان به رنگ مشکلی کاملا تمیز نیستند.

سریع ترین راه برای تشخیص لوله مانیسمان و لوله درز مخفی

اگر می‌خواهید سریع و در مدت کوتاهی، لوله مانیسمان را از لوله درز مخفی تشخیص دهید از این روش استفاده کنید. ابتدا چند قطعه حدود 5 سانتی‌متر از لوله را برش بزنید. محل‌های مشکوک به درز را علامت‌گذاری کنید. شاقول را در قسمت سر لوله قرار دهید و با پتک شروع به کوبیدن کنید. این کار را برای همه قطعات انجام دهید. اگر در محل مشکوک درز وجود داشته باشد، همه قطعات از آن قسمت گسیخته می‌شوند.

نتیجه‌گیری در مورد تشخیص لوله مانیسمان اصل از تقلبی

لوله مانیسمان ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. عدم وجود درز جوش باعث شده است تا این لوله ها مقاومت و استحکام بالایی داشته باشند. به همین دلیل کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارند. امروزه این لوله ها در موارد حساس به کار می‌روند. بنابراین استفاده از لوله مانیسمان اصل اهمیت زیادی دارد. برای تشخیص لوله مانیسمان اصل از تقلبی روش‌های مختلفی وجود دارند. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید لوله مانیسمان واقعی را از تقلبی تشخیص دهید.

آخرین مقالات

لوله گلخانه

لوله ها سیلندرهایی توخالی هستند که معمولا دارای مقطع گرد هستند. از لوله ها برای فعالیت های مختلفی از جمله

ادامه مطلب