تفاوت لوله های مانیسمان و درزدار

تفاوت لوله های مانیسمان و درزدار ، لوله های مانیسمان لوله هایی هستند که طوری ساخته می شوند که درز ندارند. به این معنا که فرایند ساخت این لوله ها به گونه ای طراحی شده که در طول لوله درزی وجود ندارد تا نیاز به جوشکاری باشد.


به همین علت با نام لوله های بدون درز یا سیم لس نیز شناخته می شوند. جنس این لوله ها از فولاد است. شمش های فولادی را طی مراحل مختلفی از جمله کشش، غلتک، نورد، حرارت و سپس شلیک سمبه به داخل آن ها، تبدیل به لوله های مانیسمان می نمایند. این لوله ها ساختاری یکپارچه و بسیار مقاوم دارند.

مقاومت و یکپارچگی لوله های مانیسمان باعث می شود که ساختار مناسبی برای انتقال سیالات با فشار و دمای بالا باشند. در ساخت لوله های مانیسمان روش های متنوع و ویژه ای استفاده می شود.

به دلیل تنوع روش های ساخت، قیمت تمام شده برای لوله ها با هم متفاوت است. در نقطه ی مقابل لوله های درز دار هستند. همان طور که از اسم آن ها مشخص است در راستای (طول) این لوله ها درز جوشکاری شده وجود دارد.

لوله های درزدار نیز از فولاد ساخته می شوند. با این تفاوت که در فرایند و مراحل ساخت این لوله ها یک درز جوشکاری وجود دارد. این لوله ها از رول کردن ورقه های فولادی به دست می آیند.

به این صورت که ورقه های فولادی را به شکل لوله کرده و خطی که ضلع مشترک را به وجود می آورد را جوشکاری می کنند.

کاربرد لوله های مانیسمان

لوله های مانیسمان انواع مختلفی دارند. این لوله ها براساس ضخامت و قطر به مدل های مختلف ساخته می شوند. مثلاً لوله های 20، 40، 80، 120 و 160 مانیسمان در بازار موجود هستند که از هر کدام در صنایع مختلفی استفاده می شود.

مهم ترین کاربردهای لوله های مانیسمان مربوط به استفاده این لوله ها در خطوط فشار قوی، هیدرولیک، نفت و گاز، صنایع غذایی و دارویی می باشد.

کاربرد لوله های درزدار

از این لوله ها نیز با اهداف مختلفی استفاده می شود. بیشترین کاربرد لوله های درزدار در صنایع کشتی سازی، ماشین سازی، معدن، تونل سازی، ساختمانی، انتقال سیالات مانند نفت و گاز و آب، ساخت پروفیل های قوطی و ساخت حصار، حفاظ و داربست است.

سخن پایانی

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم لوله های مانیسمان و درزدار از نظر ظاهری با هم تفاوت دارند. به این صورت که لوله های مانیسمان درز ندارند.

از نظر استحکام نیز لوله های مانیسمان قدرت تحمل فشار و دمای بیشتری را دارند. همچنین طول لوله های درزدار از لوله های مانیسمان کمتر است. این امر به این علت است که جوشکاری روی لوله های سایز بزرگ سخت است.

در خصوص ضخامت نیز خوب است بدانید لوله های مانیسمان تنوع بیشتری دارند. به همین علت به نسبت کاربرد بیشتری در صنایع مختلف دارند. براساس این ویژگی ها قیمت لوله درزدار و مانیسمان با هم متفاوت می باشند.

آخرین مقالات

لوله گلخانه

لوله ها سیلندرهایی توخالی هستند که معمولا دارای مقطع گرد هستند. از لوله ها برای فعالیت های مختلفی از جمله

ادامه مطلب