قیمت لوله بدون درز سبک

قیمت لوله بدون درز سبک ، در بازار ثابت نیست. لوله های بدون درز یا مانیسمان، لوله هایی هستند کهسطح بدنه ی آنها صاف و یکنواخت است. در روی این سطح، هیچ گونه درز جوشی وجود ندارد. این لوله ها با نام لوله سیملس (seamless pipe) هم شناخته می شوند.


لوله بدون درز سبک

معمولا این لوله ها با استفاده از فولاد کم کربن ساخته می شوند. به دلیل ضخامت کم، به آنها لوله بدون درز سبک می گویند. تولید کنندگان این نوع لوله، برای افزایش مقاومت آن در مقابل زنگ زدگی، مواد خاصی به قسمت داخلی و بیرون آن اضافه می کنند.  در واقع، به لوله های مانیسمان رده 10، 20 و 30، لوله مانیسمان سبک می گویند. وزن این لوله ها نسبت به انواع دیگر لوله، کمتر است. وزن کم و عدم وجود درز در این لوله ها جزء مزایای آنها به شمار می روند. گاهی اوقات با افزایش فشار کاری، لوله های بدون درز سبک را جایگزین لوله های درزدار می کنند. در حال حاضر انواع مختلفی از لوله مانیسمان سبک در بازار وجود دارند که از آن جمله می توان به لوله مانیسمان سبک چینی، اروپایی، اهواز، دقیق کاوه و… اشاره کرد.

آرایش لبه لوله مانیسمان

لبه های ابتدایی و انتهایی لوله های مانیسمان به صورت پخ خورده ( Beveling ) است. به این معنا که بعد از اینکه لوله تولید شد، با استفاده از دستگاه مخصوص تراشکاری، لبه های آن را برش می دهند. به طوری که لبه ابتدایی و انتهایی به شکل ( / ) دربیاید. جوشکاری لوله های مانیسمان به روش Buttweld صورت می گیرد. بعد از اینکه کار نصب لوله های مانیسمان به پایان رسید، شیرها و اقلام کنترلی را در خط قرار می دهند.

کاربرد لوله بدون درز سبک

معمولا از این لوله ها در مصارف خانگی، ساخت بویلر، لوله کشی گاز ساختمان، ساخت لوله های انتقال سیالات و مخازن تحت فشار، صنعت نفت و گاز، لوله های انتقال بخار، اسید و دوغاب، لوله های انتقال نفت OTCG و گازکشی صنعتی استفاده می شود.

مشخصات لوله مانیسمان سبک

این لوله ها می توانند فشار و دمای بالاتری را نسبت به لوله های درزدار تحمل کنند. به همین دلیل گاهی اوقات به جای لوله های درزدار از این لوله ها استفاده می شود. لوله مانیسمان سبک با طول 6 متر و در اندازه های مختلف در بازار وجود دارد. این لوله ها را با توجه به ضخامت یا Schedule، طول شاخه های 6 متری و اندازه اسمی لوله (NPS) می شناسند.

استانداردهای لوله بدون درز سبک

استاندارد آلیاژی این لوله ها بر اساس ASTM A106 ، ASTM A53 و API 5L می باشد. ضمن اینکه استاندارد ابعادی لوله بدون درز با ASME B36.19 و ASME B36.10 مطابقت دارد.

ویژگی های لوله بدون درز سبک

لوله بدون درز سبک، سطحی صاف و یکدست دارد. کیفیت مطلوب این لوله ها، باعث شده است تا در برابر شرایط جوی، مواد شیمیایی و … از خود مقاومت نشان دهند. یکی از ویژگی های لوله های مانسمان سبک، قیمت مقرون به صرفه ی آنها است. علاوه بر این، فشار بالا را تحمل می کنند. کارایی بالا و قابلیت عدم جوش پذیری از ویژگی های مثبت لوله های بدون درز سبک محسوب می شوند.

لوله مانیسمان و لوله درزدار چه تفاوتی با هم دارند؟

1- لوله های مانسیمان دارای سطح صافی هستند و هیچ گونه درز جوشی در آنها مشاهده نمی شود. این امر سبب می شود تا لوله های مانیسمان در مقایسه با لوله های درزدار هم اندازه ی خود، فشار بیشتری را تحمل کنند. به همین علت، لوله های بدون درز در دیگ های بخار مورد استفاده قرار بگیرند.
2- لوله های بدون درز نسبت به لوله های درزدار مقاومت بیشتری در مقابل خوردگی دارند. دلیل این امر، پتانسیل پایین این لوله ها در تولید ناخالصی و خوردگی است.
3- در لوله های بدون درز نیازی به تست جوشکاری نمی باشد.
4- برای مکان های حساس بهتر است تا از لوله های مانسمان استفاده شود.
5- هزینه تولید لوله های مانسیمان نسبت به لوله های درزدار کمتر است.

کشورهای تولید کننده لوله مانیسمان

کشورهای مختلفی در زمینه تولید لوله مانیسمان فعالیت می کنند که از آن جمله می توان ایران، آلمان، چین، هند، روسیه، اسپانیا و اوکراین را نام برد. در ایران، لوله مانیسمان اهواز و لوله مانیسمان کاوه جزء لوله های با کیفیت محسوب می شوند.

روش تولید لوله مانیسمان سبک

تولید لوله مانیسمان به روش های مختلفی صورت می گیرد. از جمله این روش ها می توان به ریخته گری گریز از مرکز، ریخته گری پاششی و روش اکستروژن اشاره کرد. در یک روش، ابتدا شمش های فولادی را تا دمای معینی حرارت می دهند. بعد از سرخ شدن شمش ها، یک سمبه گلوله ای شکل را به درون آنها شلیک می کنند. فشار وارد شده توسط سمبه باعث تبدیل شمش فولادی داغ به لوله می شود. روش تولید لوله مانیسمان را با توجه به نیازهای منطقه ای و امکانات کارخانه سازنده تعیین می کنند.

قیمت لوله بدون درز سبک

عوامل مختلفی مانند برند، وزن، رده، ضخامت، قطر، استاندارد، نوع آلیاژ، مواد اولیه فولاد، قیمت روز ارز، کیفیت، میزان عرضه و تقاضا و … بر روی قیمت لوله مانیسمان تاثیر می گذارند. وزن لوله های مانیسمان سبک و مواد اولیه مورد استفاده در ساخت آنها، کمتر از انواع دیگر لوله می باشد. به همین علت قیمت ارزان تری دارند. باید توجه داشت که قیمت لوله مانیسمان سبک که با استانداردهای مختلفی ساخته می شوند، با هم متفاوت می باشد. قیمت لوله مانیسمان اهواز و کاوه هم با توجه به عوامل نام برده تعیین می شود.

خرید لوله مانیسمان

برای خرید لوله مانیسمان باید به رده، مواد اولیه، استاندارد لوله، قطر خارجی و برند آن توجه نمود. بهتر است خرید خود را از بورس لوله مانیسمان انجام دهید. این یک روش مقرون به صرفه می باشد. قیمت کالا در بورس به صورت رقابتی است و بازار آن شفاف می باشد. بسیاری از کارخانه های معتبر، محصولات خود را در بورس به فروش می رسانند. معمولا کیفیت محصولاتی که در بورس ارائه می شوند، بالا است. برای این کار می توانید از طریق کارگزاری ها اقدام نمایید.
معمولا مشتریان لوله مانیسمان در زمان خرید، به دنبال رده های 10، 20 و 30 این لوله هستند. آنها می توانند با توجه به نوع کاربری، لوله موردنظر خود را انتخاب کنند. البته باید به استحکام لوله مانیسمان توجه داشت. برخی از افراد با استفاده از روش های بصری، لمسی، شیمیایی و تست مخرب اقدام به شناسایی لوله می کنند. آنها این کار را برای تشخیص لوله درزدار از مانیسمان انجام می دهند. در روش شیمیایی از یک محلول خاص استفاده می کنند. اگر لوله تیره رنگ شد، درزدار است. برای تست مخرب هم لوله را تحت فشار قرار می دهند. فشار وارد شده باعث شکستن لوله های درزدار می شود. به طور کلی می توان از روش های مختلفی برای تشخیص لوله ها استفاده کرد.

سخن پایانی

لوله های مانیسمان سبک کاربردهای زیادی دارند. در حال حاضر، برندهای مختلفی از لوله در بازار وجود دارند. اگر قصد خرید لوله مانیسمان را دارید، به نکات گفته شده توجه کنید. برای این کار توصیه می شود تا به مراکز معتبر مراجعه نمایید.

آخرین مقالات

لوله گلخانه

لوله ها سیلندرهایی توخالی هستند که معمولا دارای مقطع گرد هستند. از لوله ها برای فعالیت های مختلفی از جمله

ادامه مطلب