لوله سیاه درزدار در کجا استفاده می شود؟

لوله سیاه درزدار در کجا استفاده می شود؟ ، در صنعت دو نوع لوله درزدار و بدون درز (مانیسمان) کاربرد دارند. از لوله ها برای انتقال مواد از مکانی به مکان دیگر استفاده می شود. هنگامی که یک ورق فولادی طبق ابعاد و


ضخامت های خاص برش خورده و نورد می شود، سپس لبه ورقه ها بهم جوش خورده و به شکل لوله در می آیند، لوله درزدار تولید می گردد. نوع جوش به کار رفته در این لوله ها از اهمیت بالایی برخوردار است. لوله سیاه درزدار نوعی از این لوله می باشد که لوله فولادی گالوانیزه نشده است، اما در عین حال استحکام بالایی دارد. در این مقاله به موارد استفاده لوله سیاه درزدار می پردازیم. با ما همراه باشید.

لوله سیاه درزدار چیست؟

لوله سیاه درزدار نوعی لوله فولادی گالوانیزه نشده است که استحکام بالایی دارد. ماده اولیه تولید این نوع لوله براساس استاندارد DIN2440 ساخته می شود. لوله سیاه درزدار را از طریق فرم دهی و جوش دادن ورق های فولادی تولید می کنند. این نوع لوله، خط جوش دارد و نوع جوشکاری آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

لوله سیاه درزدار چیست؟

استفاده از روش مستقیم یا اسپیرال برای تولید لوله سیاه درزدار، هزینه های کمتری به همراه دارد. لوله سیاه درزدار بیشتر در صنعت ساختمان سازی، قطعه سازی و خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع لوله به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می شود.

لوله بدون درز یا مانیسمان چیست؟

لوله های مانیسمان با نام های بدون درز و سیم لس هم شناخته می شوند. این لوله ها فاقد درز جوش هستند و سطحی صاف و یکدست دارند. عدم وجود درز در آنها باعث می شود تا مقاومت زیادی در مقابل ضربه، فشار، تغییرات دمایی و … از خود نشان دهند. ویژگی های منحصر به فرد لوله های مانیسمان باعث شده است تا در صنایع مختلف از آن استفاده کنند.

تفاوت بین لوله سیاه درزدار و لوله مانیسمان

1- وجود درز جوش :

لوله سیاه درزدار و لوله مانیسمان تفاوت زیادی با هم دارند. یکی از مهم ترین تفاوت های این لوله ها، وجود خط جوش در لوله های سیاه درزدار است. در حالی که لوله های مانیسمان فاقد این درز جوش هستند. وجود درز جوش در لوله های سیاه درزدار موجب می شود تا فشار و دمای محدودی را تحمل کنند. در حالی که لوله های مانیسمان فشار و دمای زیادی را تحمل می کنند.

2- هزینه ساخت :

یکی دیگر از تفاوت های لوله سیاه درزدار با لوله مانیسمان مربوط به هزینه ساخت آنها می شود. هزینه ساخت لوله های سیاه درزدار کمتر از لوله های مانیسمان (بدون درز) می باشد.

3- روش ساخت :

در صورت بروز مشکل، می توان لوله های درزدار را تعمیر کرد. این لوله ها گزینه ی مناسبی برای لوله های سیم لس( مانیسمان) هستند. تفاوت اصلی لوله های سیاه درزدار و مانیسمان به نوع ساخت آنها مربوط می شود.

سایزهای مختلف لوله های درزدار

لوله های درزدار، در اندازه های مختلفی تولید می شوند. تنوع سایزی این لوله ها بین 120-1.2 اینچ و ضخامت های 20-2 میلی متر می باشد. لوله های درزدار بین 12-6 متر طول دارند.

انواع لوله سیاه درزدار

لوله سیاه درزدار 3 نوع دارد که عبارتند از:

انواع لوله سیاه درزدار

1- لوله سیاه درزدار سبک

این نوع لوله دارای وزن 5 تا 7 کیلوگرم و سایز 1 تا 3 اینچ می باشد.

2- لوله سیاه درزدار سنگین

لوله سیاه درزدار سنگین، وزن 7 الی 152 کیلوگرم و سایز 2 الی 8 اینچ دارد.

وزن لوله سیاه درزدار سنگین و سبک در مقایسه با لوله های دیگر هم سایز، بالاتر است. اتصال این دسته از لوله ها از نوع جوشی بوده و کاربرد گسترده ای برای مصارف ساختمانی دارند.

3- لوله سیاه درزدار API

ضخامت لوله سیاه درزدار در رده 40 است. تولید و توزیع این لوله تا سایز 2 اینچ می باشد. از لوله سیاه درزدار API در گازرسانی و آبرسانی در مکان های مختلف استفاده می شود.

مزایای لوله سیاه درزدار

لوله سیاه درزدار در برابر اسید ونمک، خوردگی جوی، درجه حرارت بالا و ضربه، مقاوم می باشد. این نوع لوله خواص مکانیکی دارد و قیمت آن نسبت به لوله های دیگر ارزان تر و مقرون به صرفه است. لوله سیاه درزدار در قطر و ضخامت های وسیع تولید می شود. از این نوع لوله می توان در موتور خانه و لوله کشی شوفاژ استفاده نمود.
لوله سیاه درزدار در برابر نفوذ اشعه خورشید، مقاوم است و اتصالات قابل دسترس دارد. تولید لوله سیاه درزدار در زمان کوتاهی انجام می شود و به راحتی قابل دسترس می باشد. ضخامت دیواره این نوع لوله، پایدار و پیوسته است. لوله سیاه درزدار به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد.

لوله سیاه درزدار در کجا استفاده می شود؟

لوله سیاه درزدار برای تولید پروفیل های قوطی، انتقال مایعات و ساخت سازه های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. از این لوله در زمینه هایی مانند انتقال محتوای مخازن، مایعات و نفت، گاز رسانی و پتروشیمی، ساخت کشتی سازی، معدن و … استفاده می شود.
لوله سیاه درزدار را می توان در مکان هایی مانند موتورخانه ها، خطوط تاسیسات ساختمانی، خطوط ستون های برق و خطوط آبرسانی گرم و سرد استفاده نمود. لوله سیاه درزدار در سیستم چاه های آب و فاضلاب، ساخت مصنوعات، انتقال بخار و هوا با فشار بالا کاربرد دارد.
مهم ‌ترین مکانی که می توان از لوله سیاه درزدار استفاده نمود، سیستم های آتش نشانی هستند. زیرا این لوله ها در مقابل حرارت، مقاومت بالایی دارند.

لوله سیاه درزدار در کجا استفاده می شود؟

نحوه تولید لوله سیاه درزدار

لوله سیاه درزدار از طریق جوش د لبه ورق های فولادی به یکدیگر تولید می شود. مراحل و نحوه تولید این نوع لوله به صورت زیر است.
1- برش ورق به اندازه لوله مورد نظر
2- تبدیل ورق به لوله
3- جوشکاری لبه های ورق
4- صاف کردن و صیقل دادن سطح جوش
5- برش لوله تولید شده به چندین شاخه مساوی
6- قاب گیری و صاف کاری لوله تولیدی
7- بازرسی و کنترل کیفیت لوله تولیدی

نحوه تولید لوله سیاه درزدار

توجه : ورقی که برای تولید لوله استفاده می شود، باید خاصیت جوش پذیری بالا، نواقص نوردی پایین، فاقد پوسته های اکسیدی، دارای سطح صاف و کمترین تاب و انحنای داخلی باشد.

تست هایی که بر روی لوله های سیاه درزدار انجام می شوند :

تست های مختلفی بر روی این محصولات انجام می شوند که از آن جمله می توان به تست فشار، کشش، خمش و پیچش اشاره کرد.

قیمت لوله سیاه درزدار

قیمت لوله سیاه درزدار به فاکتورهای مختلفی مانند وزن، ضخامت ورق و و لوله نهایی، مسافت مکان بارگیری تا محل استفاده، وسیله حمل و نقل لوله، نوسانات قیمت ارز، تعداد شاخه های خریداری شده و … بستگی دارد.

سخن پایانی

در این مقاله با لوله درزدار سیاه و موارد استفاده آن آشنا شدیم. برای تهیه لوله درزدار باید به معتبرترین مکان مراجعه نمایید تا لوله ای با کیفیت بالا و قیمت مناسب تهیه کنید. بورس لوله درزدار، لوله سیاه درزدار با باکیفیت بالا و قیمت مناسب و در ابعاد گوناگون عرضه می کند. جهت اطلاع از قیمت لوله درزدار با شماره 09121710840 و 09128471129 تماس بگیرید.

آخرین مقالات

لوله گلخانه

لوله ها سیلندرهایی توخالی هستند که معمولا دارای مقطع گرد هستند. از لوله ها برای فعالیت های مختلفی از جمله

ادامه مطلب