لوله گالوانیزه کمان گلخانه ای چیست؟

لوله گالوانیزه کمان گلخانه ای چیست؟ ، از انواع لوله های پر مصرف در سازه های گلخانه صنعتی و کشاورزی می باشد. این لوله وزن پایین تری نسبت به لوله بدون درز دارد. به همین دلیل از قیمتت مناسبی برخوردار است.


همچنین به دلیل تنوع در ضخامت و وزن های متفاوت از محبوبیت بیشتری برخوردار می باشد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با لوله گلخانه ای بیشتر آشنا شوید.

لوله گالوانیزه کمان گلخانه ای چیست؟

همانطور که گفته شد، یکی از انواع لوله های پر مصرف در سازه های گلخانه صنعتی و کشاورزی، علاوه بر لوله گلخانه ای، لوله گالوانیزه کمان گلخانه ای می باشد.

لوله گالوانیزه کمان گلخانه سبک، کشاورزی، صنعتی و سنگین از انواع لوله گالوانیزه کمان گلخانه ای می باشد. این نوع لوله را بصورت تولید لوله سیاه از ورق و درز جوش مستقیم تولید می کنند.

پس از تولید و تمیزکاری جهت گالوانیزه، آن را به وان مذاب گالوانیزه روی منتقل می کنند. پس از ماندگاری مدتی معین بصورت لوله گالوانیزه و با مقدار حداقل 70 میکرون آماده برای بسته بندی و فروش می باشد.

لوله گالوانیزه کمان گلخانه ای در سایزهای نیم تا 6 اینچ و از نمره 2 الی 10 تولید می شود. از این نوع لوله با ضخامت 2mm، 2.35mm و 2.5mm برای سازه سقف و با ضخامت 2.8mm و 3mm برای ستون ها استفاده می گردد.

لوله گالوانیزه کمان گلخانه ای از نظر وزن و ضخامت به لوله های سبک و نیمه سنگین تقسیم می شود. بسته بندی این نوع لوله از لوله گالوانیزه مانند انواع دیگرآن بصورت بندیل بوده و بر اساس وزن هر بندیل فروخته می شود. عوامل مختلفی مانند ابعاد، وزن، ضخامت، طول، نوسانات بازار، تورم، قیمت آهن آلات و… بر قیمت لوله گلخانه تاثیر می گذارند.

پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین را مطالعه کنید.

مشخصات لوله گالوانیزه کمان گلخانه ای

لوله گالوانیزه کمان گلخانه ای در اکثر مواقع با روش گالوانیزاسیون گرم، گالوانیزه می شود. این نوع لوله ها را به روش رول کردن ورق های فولادی و استفاده از درز جوش تولید می کنند.

اما قبل از رول کردن ورقه های فولادی، آنها را در حمام مذاب روی هم قرار می دهند. این حمام دمای زیادی دارد. به همین دلیل اتم های فلز روی مذاب شده با اتم های ورق فولادی پیوند برقرار می کنند.

به این ترتیب یک لایه از فلز روی بر ورق فولادی قرار می گیرد. دلیل استفاده از فلز روی به عنوان یک پوشش بر ورقه های فولادی، مقاومت این فلز در برابر خوردگی و سایش است.

به طوری که در بدترین شرایط جوی مقاومت بسیار زیادی از خود نشان داده و دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی شود. لازم به ذکر است که در فرآیند آبکاری گرم، عمق فلز روی بر ورق فولادی به 70 میکرون می رسد.

این عمق در آبکاری سرد به 20 میکرون کاهش می یابد. با تفسیر این موضوع می توان گفت که طول عمر لوله گالوانیزه گرم به مراتب بیشتر از لوله گالوانیزه سرد می باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله روش جوشکاری لوله گالوانیزه را مطالعه کنید.

دلیل استفاده از لوله گالوانیزه کمان گلخانه ای

ساختمان سقف اکثر گلخانه ها به صورت کمانی از دایره است. زیرا در این حالت، جذب نور خورشید در بیشترین وضعیت خود قرار می گیرد. به علاوه فضای ایجاد شده نیز در ایده آل ترین وضعیت خود قرار خواهد داشت.

به طور خلاصه تر، ایجاد سقف گرد در گلخانه باعث افزایش بازدهی گلخانه ها می شود. به دلیل اینکه فضای گلخانه ها برای رشد و نمو گیاهان، سرشار از رطوبت و گرمای بالا می باشد.

بنابراین باید در سازه گلخانه ها از لوله گالوانیزه استفاده شود. زیرا این لوله ها در برابر رطوبت از خود مقاومت زیادی نشان می دهند. همچنین استحکام بالایی در برابر نیروها و فشارهای خارجی دارند. لوله گالوانیزه کمان گلخانه ای طول عمر بیشتری در بین لوله ها دارد.

به منظور جلوگیرى از زنگ زدگی بیرون و داخل لوله های گالوانیزه کمان گلخانه، از پوشش گالوانیزه گرم استفاده می شود. این لوله ها به روش متداول گالوانیزه گرم، غوطه وری شده و طبق استاندارد انجام می گردد .

سخن آخر

قیمت لوله گالوانیزه به عوامل متعددی مانند وزن، جنس، نوع و ضخامت آن بستگی دارد. لوله گالوانیزه کمان گلخانه ای یکی از انواع آن می باشد که طول عمر بیشتری نسبت به بقیه دارد. از ویژگی های این نوع لوله می توان به استحکام بالا و مقاومت در برابر رطوبت را نام برد.

آخرین مقالات

لوله گلخانه

لوله ها سیلندرهایی توخالی هستند که معمولا دارای مقطع گرد هستند. از لوله ها برای فعالیت های مختلفی از جمله

ادامه مطلب