مشخصات لوله مانیسمان

مشخصات لوله مانیسمان ، از انواع لوله های پرکاربرد موجود در صنایع، لوله مانیسمان می باشد که از آن برای پروژه های عمرانی و ساخت و ساز نیز استفاده می کنند. نخستین بار لوله های مانیسمان در سال 1950 توسط برادران مانیسمان


در کشور آلمان تولید شدند. از آن تاریخ به بعد این لوله ها با نام سازندگان آن ها شناخته شدند.

لوله های مانیسمان، لوله های بدون درز یا در اصطلاح علمی سیم لس هستند. این لوله ها دارای روش ساختی متفاوت با دیگر لوله ها می باشند و در آنها هیچ نقطه جوش یا درزی وجود ندارد‌. این لوله ها از دوام بسیار بالایی برخوردار هستند. در این مقاله به بررسی مشخصات فنی لوله مانیسمان می‌ پردازیم.

روش ساخت لوله مانیسمان

نحوه ساخت لوله مانیسمان به گونه ای است که ابتدا فولاد به کوره برده می شود و با کمک حرارت آن را گرم می کنند. پس از رسیدن حرارت مورد نظر فولاد نرم شده و با کمک یک وسیله که لخ پرس نام دارد، لوله را سوراخ کرده و آن را وارد دستگاه اللنگاتور می‌ کنند تا با استفاده از این دستگاه فولاد گرم شده را گرد کنند. در مرحله بعدی برای ساخت لوله مانیسمان از شلیک سمبه استفاده می شود. این مرحله در مقایسه با دیگر مراحل جذاب تر می باشد و موجب بیشترین ایجاد تفاوت برای ساخت لوله مانیسمان با دیگر لوله ها می شود. بعد از عبور فولاد از مرحله گرما دهی سمبه به سمت فولاد پرتاب می شود و این پرتاب موجب می‌ شود که شمش سوراخ شده و بدون درزی به وجود آید و لوله مانیسمان تولید شود. این سمبه ها دارای سرعت بسیار بالایی هستند و طول آنها معمولاً 12 متر می باشد که از داخل شمش فولادی عبور پیدا کرده و در مرحله بعدی لوله را تاب گیری می کنند و در صورت وجود تاب در لوله آن را صاف و یکدست خواهند کرد.

بعد از این که سر و ته لوله به شکل گرد درآمد، آن را به اندازه‌ مورد نظر می رسانند و آن را کشش قرار می ‌دهند تا به ابعاد مورد نظر برسد. در کشور ما این ابعاد تا 24 متر بوده و در کشورهای دیگر ممکن است این عدد بیشتر باشد. سپس لوله را با آب سرد خنک می ‌کنند و آن را وارد دستگاه کونیک خواهند کرد تا سر و ته لوله در این دستگاه صاف شده و در یک راستا قرار گیرد‌.

ضخامت لوله مانیسمان

به ضخامت دیواره لوله مانیسمان رده گفته می شود. این لوله ها دارای رده های 20، رده 40 رده 60 رده 80، 120 و رده 140 هستند.

ابعاد استاندارد لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان در رده های مختلفی به بازار عرضه می شوند. این لوله ها معمولاً دارای طولی با دو سایز 6 و  12 متری هستند. روش ساخت این لوله ها با دیگر لوله ها متفاوت می باشد. یعنی از سایزهای بزرگتر به کوچکتر تولید می شوند. در لوله های مانیسمان با سایزهای 0.5، 0.75 ، 1 از روش سرد برای تهیه لوله استفاده می شود. لازم به ذکر است که لوله های مانیسمان با قطر کم نیز تولید می شوند.

کاربرد لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان یا بدون درز برای انتقال گاز و نفت و صنایع پتروشیمی به کار برده می شوند. این لوله ها استفاده زیادی برای انتقال آب و آبرسانی دارند. همچنین در صنایع غذایی و دارویی نیز از آن ها استفاده می شود.

مشخصات فنی لوله مانیسمان رده 20

از لوله مانیسمان رده 20 برای گاز کشی داخل ساختمان استفاده می شود و معمولا به شکل تو کار به کار برده می شود. اتصالات لوله های مانیسمان رده 20 را لازم است برای لوله های مانیسمان 20 به کار برد. در آیین نامه نظام مهندسی برای ساختمان ‌های پنج طبقه لازم است که از لوله مانیسمان رده 20 استفاده شود. زیرا در صورتی که حوادثی مثل زلزله، تخریب و یا نشت برای ساختمان به وجود آید، این لوله جلوی بروز آسیب های جدی، شکاف و ترک را می‌گیرد و حوادث ناگوار مثل آتش‌ سوزی بعد از آن رخ نخواهد داد.

مشخصات فنی لوله مانیسمان رده 40

برای تجهیزات آتش نشانی و برج از لوله مانیسمان رده 40 استفاده می شود. از آنجا که لوله های بدون درز دارای مقاومت زیادی هستند و کارایی زیادی دارند. این لوله ها برای صنایع غذایی و دارویی به کاربرده می شوند.

قیمت لوله مانیسمان

قیمت لوله مانیسمان در مقایسه با لوله های درزدار لوله مانیسمان دارای قیمت بیشتری هستند‌. زیرا نحوه ساخت آن ها و کیفیتی که دارند نسبت به لوله های درزدار بیشتر می باشد. این موضوع موجب شده که از لوله های بدون درز برای مکان های ویژه و مواقع خاص استفاده شود.

تولید کنندگان لوله مانیسمان

بیشترین لوله مانیسمان موجود در بازار کشورمان لوله های مانیسمان خارجی می باشند که به کشور وارد شده اند. به طوری که بیشتر از 70 درصد لوله های مانیسمان موجود در بازار لوله های وارداتی هستند و معمولاً بیشترین آمار واردات لوله مانیسمان مربوط به لوله های مانیسمان چینی می باشد. برای مثال لوله مانیسمان رده 80 و لوله مانیسمان رده 120 از چین وارد شده‌اند. در کشور ما تولیدکنندگان مختلفی نیز در زمینه تولید لوله مانیسمان مشغول به فعالیت هستند. از جمله تولید کنندگان لوله مانیسمان در کشورمان می توان به کارخانه فولاد نورد و لوله اهواز و گروه ملی صنعتی اهواز اشاره کرد.

آخرین مقالات

لوله گلخانه

لوله ها سیلندرهایی توخالی هستند که معمولا دارای مقطع گرد هستند. از لوله ها برای فعالیت های مختلفی از جمله

ادامه مطلب