نحوه ساخت لوله مانیسمان

نحوه ساخت لوله مانیسمان ، این لوله ها در قالب های مختلفی به شکل اکسترودینگ ساخته می شوند. در این فرایند شمش های فولادی را به لوله تبدیل می کنند. شمش های فولادی تحت نیروی کششی که در کارخانه به آن ها وارد


می شود کشیده و بلند می شوند. به این صورت که این شمش ها را بین غلطک ها یا دیسک های مخصوصی قرار می دهند و به آن یک نیروی کششی وارد می کنند. طول این شمش ها بر اثر نیروی وارد شده بلند می شود. سپس به آن ها حرارت زیادی وارد می کنند و به وسیله پرتاب سمبه ای به درون آن ها، یک سوراخ در سطح مقطع آن ایجاد می کنند.

به این ترتیب شمش ها شکل لوله به خود می گیرند. نتیجه ی این فرایند لوله هایی بدون درز است که بسیار مقاوم هستند. لوله های مانیسمان قدرت تحمل زیادی در برابر انواع فشارها دارند. بر همین اساس از آن ها در صنایع مختلف مانند پتروشیمی، تانکرهای حمل مواد سوختی، اسلحه سازی و لوله های انتقال گاز و آب و… استفاده می کنند.

لوله مانیسمان با ضخامت های مختلفی ساخته می شوند. البته برای این تنوع در ضخامت، دستورالعمل و قواعد خاصی وجود دارد. در زمان تولید این لوله ها هر چقدر فشار سیال بیشتر و شدیدتر باشد ضخامت لوله ی تولید شده نیز بیشتر خواهد بود.

مراحل تولید لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان طی پانزده مرحله ی مختلف تولید می شوند. در ادامه به این مراحل اشاره می کنیم.
– مرحله اول: برش. در این مرحله شمش های فولادی براساس اندازه و ابعاد درخواست شده برش می خورند. شمش های فولادی در کشورهای مختلف تولید می شوند. این شمش ها ممکن است ساخت خود ایران باشند یا اینکه از کشور دیگری وارد شده باشند. اما در هر صورت برای ساخت لوله مانیسمان از شمش های فولادی استفاده می شود.
– مرحله دوم: گرمادهی. در مرحله ی بعد شمش های اندازه خورده و بریده شده را درون کوره هایی با حرارت بسیار زیاد قرار می دهند. این کوره ها با کمک سوخت های گازی گرم می شوند. شمش ها آنقدر در این کوره ها حرارت می بینند تا کاملاً به مرحله سرخ شدن برسند.
– مرحله سوم: لخ پرس. در سومین مرحله شمش هایی که حسابی حرارت دیده اند را با استفاده از لخ پرس سوراخ می کنند.
– مرحله چهارم: دستگاه النگاتور. پس از سوراخ کردن شمش های حرارت دیده با کمک دستگاه النگاتور آن ها را گرد می نمایند.
– مرحله پنجم: شلیک سمبه. شاید جذاب ترین مرحله ی ساخت لوله های مانیسمان این مرحله باشد. در این مرحله به داخل شمش های فولادی حرارت دیده سمبه شلیک می کنند. این شلیک بسیار پر سرعت است و با طول 12 متر سمبه به داخل شمش فولادی شلیک می شود. نتیجه ی این مرحله تولید لوله های بدون درز می باشد.
– مرحله ششم: تاب گیری. پس از این که با شلیک سمبه لوله های بدون درز به دست آمد آن ها را بررسی می کنند تا صاف و یکدست باشند. در صورتی که لوله ها تاب داشته باشند در این مرحله تاب گیری شده و صاف می شوند.
– مرحله هفتم: جدا کردن سمبه. همان طور که از اسم مرحله کاملاً مشخص است در این مرحله سمبه ای که به داخل لوله شلیک شده بود را خارج می نمایند.
– مرحله هشتم: کروی. شمش های فولادی که به لوله تبدیل شدند سر و ته تیز و برنده ای دارند. بنابراین نیاز است در یک مرحله این تیزی از بین برود. در این مرحله ابتدا و انتهای لوله های تولید شده را می گیرند و گرد می کنند.
– مرحله نهم: کشش. پس از حالت دهی به انتها و ابتدای لوله های تولید شده، نوبت به کشش است. به این معنی که لوله ها را به اندازه های مختلفی (حداکثر تا 24 متر) تحت کشش قرار می دهند.
– مرحله دهم: سرد کردن. حالا نوبت به کاهش دمای لوله هاست. در این مرحله با کمک آب، لوله ها را سرد می کنند.
– مرحله یازدهم: اندازه گیری. معمولاً طول لوله های مانیسمان را براساس سفارش مشتری انتخاب می کنند. لوله هایی که در مرحله ی قبل خنک شدند را به اندازه ی دلخواه مشتری برش می دهند. این اندازه معمولاً در حدود 6 متر است.
– مرحله دوازدهم: آزمایش و بررسی. لوله های برش خورده را با استفاده از کامپیوتر تست کرده و در صورتی که ضایعات در آن ها باشد آن را جدا می کنند.
– مرحله سیزدهم: کونیک شدن ابتدا و انتهای لوله. همان طور که مشخص است در این مرحله سر و ته لوله ها را به وسیله دستگاه صاف می کنند.
– مرحله چهاردهم: پولیش کردن. این مرحله برای مشتریانی که از کشورهای دیگر سفارش داده اند انجام خواهد شد. به این صورت که لوله ها برای جلوگیری از زنگ زدن با کمک یک روغن ویژه پولیش می خورند.
– مرحله آخر: بسته بندی لوله ها. در انتها هم لوله های تولید شده در بسته بندی های شش ضلعی قرار می گیرند. این بسته بندی ها محکم شده و آماده ی بارگیری می شوند.
به این صورت لوله های استاندارد و محکمی آماده شده و به مشتری تحویل می شوند. این لوله ها بسیار مقاوم و محکم بوده و در صنایع خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

سخن پایانی

همان طور که در متن بالا اشاره کردیم لوله مانیسمان ، لوله ای بی درز است. این لوله ها در زمان تولید به شکل یک دست و بدون درز ساخته می شوند.

به این صورت هیچ جوشکاری روی آنها انجام نمی شود. برای ساخت لوله های مانیسمان از شمش های فولادی کم کربن استفاده می کنند. پس از انجام مراحل تولید، بعضی مواد به درون و بیرون لوله اضافه می شوند تا در برابر زنگ زدن آن را مقاوم کنند.

آخرین مقالات

لوله گلخانه

لوله ها سیلندرهایی توخالی هستند که معمولا دارای مقطع گرد هستند. از لوله ها برای فعالیت های مختلفی از جمله

ادامه مطلب