کاربرد لوله مانیسمان در اتومبیل

کاربرد لوله مانیسمان در اتومبیل ، فراوان می باشد. لوله مانیسمان، نوعی از لوله است که هیچ درز جوشی بر روی آن وجود ندارد. به همین علت دارای سطحی صاف و یکدست می باشد. عدم وجود درز در این لوله ها باعث شده تا مقاومت و استحکام بالایی داشته باشند.


این ویژگی لوله های مانیسمان یک مزیت بزرگ است. امروزه لوله های مانیسمان را در انواع و ابعاد مختلفی تولید می کنند. ویژگی های مثبت این نوع لوله ها موجب شده تا در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند.

کاربردهای لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان در صنایع مختلفی مانند نفت، گاز و پتروشیمی، کشاورزی، ساختمان سازی، خودروسازی و …. کاربرد دارند.
در این مقاله می خواهیم درباره کاربردهای لوله مانیسمان در اتومبیل صحبت کنیم. به طور کلی، در ساختار داخلی خودروها از لوله های مختلفی استفاده می کنند. هیچ خودرویی وجود ندارد که در آن از لوله استفاده نشده باشد.

کاربرد لوله مانیسمان در اتومبیل

لوله های مانیسمان در قسمت های مختلف اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرند.

1- لوله های مصرفی که در خطوط تزریق بنزین و گاز وجود دارند از نوع لوله مانیسمان هستند. این لوله ها را می توان در خطوط انتقال و تزریق بنزین و گاز طبیعی فشرده مشاهده کرد.

2- از لوله های بدون درز در خطوط تزریق سوخت فشار بالا استفاده می کنند. لوله های مانیسمان شرایط انتقال سوخت را از پمپ های فشار قوی به موتور احتراق فراهم می کنند. بدون اینکه افت فشاری اتفاق بیفتد یا اختلالی در عملکرد تزریق ایجاد شود.
این لوله ها، فشار و دمای بالا را تحمل می کنند. اگر لرزش یا ارتعاشی درون موتور احتراق وجود داشته باشد، آسیبی به لوله مانیسمان وارد نمی کند.

3- لوله های سیستم اگزوز ( (EGR، از نوع مانیسمان هستند. آلاینده های زیادی در قسمت خروجی اگزوز وجود دارند که از مهم ترین و خطرناک ترین آنها می توان به اکسیدهای نیتروژن اشاره کرد. وظیفه لوله اگزوز این است که مقدار کمی از گازهای خروجی را به قسمت ورودی سیلندر تزریق نماید. با این کار دمای احتراق داخل سیلندر و میزان اکسیدهای نیتروژن را در خروجی موتور کاهش می دهد.

4- لوله های مانیسمان در قسمت دهانه موتور نیز مورد استفاده قرار می گیرند. وظیفه دهانه موتور، نگهداری از موتور است.

5- در قسمت پرس سیلندری سیستم چرخ عقب اتومبیل ها هم از لوله های مانیسمان استفاده می شود. زمانی که هدایت چرخ های جلو و عقب خودرو به صورت هیدرولیکی انجام می گیرد، سیلندرهای هیدرولیک وظیفه تنظیم چرخ ها را برعهده دارند.

6- لوله های ریلی که در صنعت خودروسازی به کار می روند، از نوع لوله های مانیسمان هستند. لوله های ریلی مورد استفاده در اتومبیل ها دارای اندازه ای مختلفی می باشند.

کاربرد لوله مانیسمان در اتومبیل

سخن پایانی

لوله های مانیسمان در قسمت های مختلف خودرو به کار می روند. ویژگی های این لوله ها باعث شده تا تحول بزرگی در صنعت ساخت و ساز ایجاد شود. امروزه در قسمت های مختف اتومبیل از انواع لوله های مانیسمان با اندازه های مختلف استفاده می شود.

آخرین مقالات

لوله گلخانه

لوله ها سیلندرهایی توخالی هستند که معمولا دارای مقطع گرد هستند. از لوله ها برای فعالیت های مختلفی از جمله

ادامه مطلب