کاربرد و انواع اتصالات بوشن

کاربرد و انواع اتصالات بوشن ، یکی از انواع اتصالات لوله، بوشن است و در صنعت کاربردهای فراوانی دارد. طراحی این قطعه بسیار ساده است اما عملکرد منحصر به فردی دارد. این قطعه از داخل و خارج دارای رزوه یا دنده می باشد و از جنس فلز گالوانیزه، برنج و پلاستیک (پی وی سی) ساخته می شود.


کاربرد بوشن

به طور کلی، بوشن برای اتصال دو لوله به کار می رود. در بیشتر اوقات، برای اتصال لوله ها، آنها را جوشکاری می کنند. این کار باعث می شود تا تعویض لوله به سختی صورت گیرد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل، از انواع مختلف بوشن استفاده می کنند. این قطعه به عنوان یک رابط و اتصال دهنده عمل می کند. در صورت استفاده از بوشن می توان لوله ها را به راحتی از هم جدا کرد.

بدون اینکه مشکلی برای لوله به وجود آید. در واقع، با استفاده از بوشن، تعمیر کردن و جدا کردن لوله ها به سادگی امکان پذیر می شود. همچنین با کمک این اتصالات می توان لوله های یکسان یا غیر یکسان را به هم متصل نمود.

اتصالات بوشن را برای وصل کردن سایر اتصالات یا قوطی های گالوانیزه نیز به کار می برند. در حال حاضر از انواع اتصالات بوشن در صنایع آب و فاضلاب، سیستم های لوله کشی در چاه های عمیق، لوله کشی های ساختمانی و … استفاده می شود.

انواع بوشن

بوشن انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان به بوشن های جوشی، مغزی، فلزی ساده، فلزی روپیچ توپیچ، بوشن لوله، تبدیل، پلاستیکی، پرسی و پلیکا اشاره کرد.

بوشن جوشی :

اغلب برای اینکه بتوانند اتصالات نری و مادگی را تغییر بدهند، از این نوع بوشن استفاده می کنند. بوشن جوشی در صنایع ساختمانی و صنعتی کاربردهای زیادی دارد.

نوع فولادین آن در صنعت به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. از انواع مختلف آن می توان به بوشن جوشی درزدار، استیل، مانیسمان و فشار قوی اشاره کرد.

بوشن مغزی :

زمانی که نیاز به اتصال دو لوله به سیستم لوله کشی باشد از این نوع بوشن استفاده می کنند. از انواع مختلف آن می توان به بوشن مغزی فلزی، بوشن مغزی یو پی وی سی، بوشن مغزی گالوانیزه و یا بوشن مغزی پروپیلن اشاره کرد.

بوشن فلزی ساده :

برای اتصال دو لوله که قطر یکسانی دارند به کار می روند. معمولا از جنس چدن ساخته می شوند و در قسمت داخل دارای دنده هستند.

بوشن فلزی روپیچ توپیچ :

از نظر ظاهری شباهت زیادی به بوشن فلزی ساده دارند. اما این نوع بوشن هم از داخل و هم از بیرون دارای دنده می باشد.

بوشن لوله :

در عملیات برق کشی ساختمان به کار می رود. برای استفاده از بوشن لوله می توانید از روش های جوشی، دنده ای و یا پیچی استفاده کنید.

بوشن تبدیل :

معمولا از چدن ساخته می شوند و دارای دو سر با قطرهای متفاوت می باشند.

بوشن پلاستیکی :

بیشتر برای اتصال لوله هایی به کار می رود که از نظر اندازه با هم متفاوت هستند. این نوع بوشن، استحکام زیادی دارد و برای مدت طولانی می توان از آن استفاده کرد.

از انواع بوشن پلاستیکی می توان بوشن افزاینده و کاهنده را نام برد. اگر از این بوشن برای خطوط انتقال برق استفاده می کنید حتما به ولتاژ و جریان عبوری توجه نمایید. قیمت مناسب و مقاومت در برابر زنگ زدگی جزء مزایای بوشن پلاستیکی به شمار می روند.

 بوشن پرسی :

برای اتصال لوله های 5 لایه به کار می روند. با استفاده از این نوع بوشن می توان لوله های 5 لایه یکسان یا غیر یکسان را به متصل نمود.

بوشن پلیکا :

در سایزهای 63، 90، 110، 125، 160 و 200 تولید می شود. از انواع این بوشن می توان به نوع تخت و ترمزدار اشاره کرد. امروزه از بوشن پلیکا در صنایع مختلف، فاضلاب های شهری، خانگی، خطوط انتقال گاز، آبرسانی ها، مصارف مخابراتی و … استفاده می شود.

مواد اولیه برای ساخت بوشن

کاربردی ترین انواع بوشن از فولاد ساخته می شوند. ویژگی بارز این اتصالات، مقاومت بسیار بالای آنها در مقابل فشار است. در صنایعی که سیالات با فشار بالا جاری هستند، از این نوع اتصالات استفاده می کنند.

در برخی موارد برای ساخت بوشن از پلاستیک استفاده می شود. این اتصالات استحکام زیادی دارند و برای اتصال دو لوله که اندازه یکسانی ندارند به کار می روند.

از مواد اولیه ی دیگری که در تولید بوشن مورد استفاده قرار می گیرد می توان به چدن اشاره کرد. اتصالات چدنی مقاومت زیادی در برابر خوردگی، فشار بالا و ضربه از خود نشان می دهند. گاهی اوقات برای تولید بوشن از پلیکا هم استفاده می کنند. این بوشن ها، وزن کمی دارند و از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار می باشند.

قیمت اتصالات بوشن

قیمت این اتصالات در بازار ثابت نیست و تحت تاثیر فاکتورهایی مانند مواد اولیه، برند، نوسانات نرخ ارز و… می باشد.

آخرین مقالات

لوله گلخانه

لوله ها سیلندرهایی توخالی هستند که معمولا دارای مقطع گرد هستند. از لوله ها برای فعالیت های مختلفی از جمله

ادامه مطلب