Skip to main content

لوله درزدار چه کاربردهایی دارد؟

| ماهان صنعت

لوله درزدار چه کاربردهایی دارد؟ لوله های درزدار در صنایع مختلفی به کار می روند. از این لوله ها در انتقال سیالات مثل آب، مواد شیمیایی، نفت و گاز، ساختمان سازی (برای لوله کشی شوفاژ و آبگرمکن) استفاده می شود.

لوله درزدار چه کاربردهایی دارد؟

علاوه بر موارد قبل در صنایع خودرو سازی (قطعات شاسی و جک)، موتورخانه ها، کشتی سازی، لوازم خانگی، کشاورزی و آبیاری، لوله کشی فاضلاب، صنایع معدن و تونل سازی، تولید قطعات صنعتی، برای ساخت پروفیل های قوطی، ساخت حصار، حفاظ و داربست، ساخت مصنوعات و سازه های فلزی، صنایع کاغذسازی، ستون های برق تاسیسات ساختمان ها و ... نیز به کار می روند.

کاربرد-لوله-درزدار-300x300

لوله درزدار

این لوله ها که با نام لوله سیاه هم شناخته می شوند، معمولا از جنس فولاد هستند. به دلیل درز جوش موجود در سطح آنها به نام لوله درزدار معروف شده اند. در نقطه ی مقابل لوله های بدون درز هم وجود دارد که به آن ها لوله های مانیسمان گفته می شود.

این درز باعث شده تا مقاومت لوله های درزدار نسبت به لوله های بدون درز (لوله مانیسمان) کمتر باشد. باید دقت داشت که درز لوله، ضعیف ترین قسمت آن می باشد.

انواع جوش در لوله درزدار

جوشکاری لوله های فولادی درزدار به 3 شکل صورت می گیرد.
1- محل جوش در برخی از لوله های فولادی درزدار در قسمت قطر خارجی لوله می باشد.
2- محل جوش در گروهی از لوله های درزدار در قطر داخلی آنها است.
3- تعدادی از لوله های فولادی درزدار هم در داخل و هم بیرون لوله دارای محل جوش هستند.

ویژگی های لوله درزدار

یکی از مهم ترین ویژگی های آن، قیمت لوله درزدار می باشد که مناسب است. این امر باعث شده تا در موارد مختلفی از آن استفاده شود. علاوه بر این، لوله های درزدار را می توان در مدت زمان کوتاهتری نسبت به سایر لوله ها تولید کرد.

این مسئله باعث صرفه جویی در زمان می شود. این لوله ها را می توان به راحتی در اندازه های مختلف تهیه نمود. ضمن اینکه امکان ساخت لوله درزدار در ابعاد و ضخامت دلخواه وجود دارد.

روش های شایع جوشکاری لوله های درزدار

امروزه برای جوشکاری لوله های درزدار از روش های جوشکاری با مقاومت الکتریکی، فرکانس بالا، فیوژن الکتریکی و جوشکاری مارپیچی استفاده می کنند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد کاربردهای لوله درزدار صحبت کردیم. بسیاری از افراد در مواردی که نیاز به تحمل فشار و دمای بالایی توسط لوله نباشد، از لوله های درزدار استفاده می کنند. قیمت مناسب این لوله ها باعث شده تا در صنایع مختلفی به کار روند.

نوشتن دیدگاه

ارسال