Skip to main content

لوله پنج لایه و کاربرد آن

| ماهان صنعت

لوله پنج لایه و کاربرد آن ، سیستم لوله کشی و تاسیسات مناسب در یک ساختمان باعث می شوند تا افراد بتوانند از یک ساختمان برای مدت طولانی استفاده کنند. با پیشرفت تکنولوژی، لوله ها را طوری می سازند تا در مقابل مشکلاتی مانند نشت یا ترکیدگی مقاومت کنند.

لوله پنج لایه چیست؟

یکی از انواع لوله های مقاوم، لوله پنج لایه است. این لوله از دو لایه چسب و یک لایه آلومینیوم تشکیل شده است. در لایه های داخلی و بیرونی آن پلیمری از مواد پلی اتیلن به کار رفته است.

این ماده باعث می شود تا لوله در مقابل خوردگی و رسوب پذیری مقاومت کند. لایه میانی که از آلومینیوم است نقش مهمی در مقاومت و استحکام لوله ایفا می کند.

لوله-پنج-لایه-و-کاربرد-آن-1-300x300

نحوه نامگذاری لوله پنج لایه

این لوله ها را بر اساس استاندارد خاصی نامگذاری می کنند. به این ترتیب که از سمت چپ به راست نوع پلیمر داخلی، نوع فلز و نوع پلیمر خارجی را به کار می برند.

ساختارهای لوله 5 لایه


1- ساختار فیزیکی

این لوله ها از دو لایه پلی اتیلن و یک لایه فلز و دو لایه چسب تشکیل می شوند.

2- ساختار شیمیایی

در ساختار لوله های 5 لایه از مواد پلی اتیلن استفاده می شود. این مواد عایق الکتریکی هستند و دارای مقاومت شیمیایی می باشند. خواص ویژه ی آنها باعث شده تا جزو کاربردی ترین مواد در جهان به شمار روند.

کاربردهای لوله پنج لایه

لوله های 5 لایه به عنوان نسل جدید لوله های ساختمانی شناخته می شوند. این لوله ها کاربردهای مختلفی در صنایع دارند.

لوله-پنج-لایه-و-کاربرد-آن-300x300

1- مصارف پزشکی :

لوله های 5 لایه از کیفیت بالایی برخوردارند. به همین علت در مصارف پزشکی حساس مانند انتقال گازهای پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

2- لوله کشی شوفاز و رادیاتور ساختمان :

لوله های 5 لایه می توانند دمای زیاد آب را تحمل کنند. به همین علت گزینه مناسبی برای لوله کشی شوفاژ و رادیاتور ساختمان می باشند.

3- سیستم گرمایش از کف :

امروزه در سیستم های مدرن گرمایش از کف از لوله های 5 لایه استفاده می کنند. این امر به دلیل دما و فشار بسیار بالای آب می باشد.

4- لوله های آب گرم و سرد ساختمان :

بیشترین کاربرد لوله های 5 لایه در سیستم های بهداشتی ساختمان می باشد. لوله های 5 لایه، سطحی صاف و صیقلی دارند و کمتر دچار رسوب و گرفتگی می شوند.

به همین علت بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند تا از این لوله ها در ساختمان استفاده شود. با این کار طول عمر سیستم های لوله کشی ساختمان افزایش می یابد.

5- صنایع مختلف :

از لوله های پنج لایه می توان در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده نمود. این لوله ها مقاومت بالایی در مقابل مواد شیمیایی دارند. لوله های پنج لایه در صنعت، سیستم های موتورخانه، تهویه مطبوع، برودتی و حرارتی به کار می روند.

سخن پایانی

لوله های 5 لایه به دلیل کیفیت بالا در صنایع مختلفی به کار می روند. این لوله ها در مقابل دمای زیاد، مقاومت خوبی نشان می دهند. کیفیت بالا و استحکام این لوله ها مانع از بروز نشتی و ترکیدگی آنها می شود.

نوشتن دیدگاه

ارسال