Skip to main content

انواع اتصالات مانیسمان

| ماهان صنعت

انواع اتصالات مانیسمان ، اتصالات مانیسمان یکی از رایج ‌ترین انواع اتصالات مورد استفاده برای لوله‌ های بدون درز می باشد که همانند این لوله‌ ها با روش خاصی تهیه می ‌شود. این نوع اتصالات معمولا از جنس فولاد بوده و

هیچ جای درز و جوشی روی سطح آنها وجود ندارد. قیمت اتصالات مانیسمان به دلیل روش ساخت خاصی که دارند، از اتصالات درزدار بیشتر است. همچنین به زمان بیشتری نیاز دارد. برای آشنایی با انواع اتصالات مانیسمان با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

اتصالات مانیسمان چیست؟

اتصالات مانیسمان به اتصالاتی گفته می شود که در فرآیند تولید آن از لوله مانیسمان استفاده شده و هیچگونه درز و خط جوشی در بدنه اتصالات مشاهده نمی شود. از این رو به اتصالات مانیسمان، اتصالات بدون درز نیز می گویند.

انواع اتصالات مانیسمان

اتصالات مانیسمان انواع مختلفی دارد. هر کدام از آنها به منظور اتصال انواع لوله در شرایط متفاوت مورد استفاده قرار می ‌گیرند. رایج ترین انواع اتصالات مانیسمان عبارتند از:

• اتصالات زانویی مانیسمان

اتصالات زانویی مانیسمان به منظور تغییر جهت جریان لوله در فرآیند لوله کشی مورد استفاده قرار ‌می ‌گیرند. این اتصالات در زوایای 45 و 90 درجه تولید ‌و عرضه می ‌گردند.

زمانی از آنها استفاده ‌می‌ شود که لازم باشد مسیر لوله کشی در زاویه 45 تا 90 درجه تغییر کند. برای وصل کردن این اتصالات باید آن را میان دو لوله قرار داد و دو سر اتصال را با استفاده از جوشکاری به لوله متصل نمود.

زانویی-1-300x300

اتصالات زانویی مانیسمان


• اتصالات سه راهی مانیسمان

یکی از رایج‌ ترین انواع اتصالات مانیسمان، اتصالات سه راهی می باشد که شامل دو نوع است. یکی از انواع این اتصالات مربوط به وصل کردن لوله با قطر یکسان به یک لوله می باشد.

نوع دیگر آن مربوط به اتصالات ناهمسان است که در آن ‌می ‌توان یک لوله را به سه لوله با قطرهای متفاوت وصل نمود. از این اتصالات برای انشعاب گرفتن از خطوط لوله اصلی استفاده می شود.

سه-راهی-1-300x300

اتصالات سه راهی مانیسمان


• اتصالات تبدیل مانیسمان

به منظور وصل کردن دو لوله با قطرهای ناهمسان و یا تغییر دادن اندازه سر لوله از اتصالات تبدیل استفاده ‌می‌ کنند. این نوع اتصالات فلزی مانیسمان در دو مدل صاف و کج تولید ‌می ‌شوند.

بنا به کاربرد در شرایط متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. اتصالات تبدیل مانیسمان، طوری طراحی شده که یک سر آن کوچک و سر دیگر آن بزرگ ‌تر است. برای وصل کردن یک لوله بزرگ به لوله کوچک یا برعکس، مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

تبدیل-1-300x300

اتصالات تبدیل مانیسمان


• اتصالات گپ مانیسمان

از اتصالات گپ یا کپ مانیسمان برای مسدود کردن انتهای خطوط لوله کشی استفاده ‌می ‌شود. این نوع اتصالات در سایزها و اندازه‌ های مختلفی تولید می ‌شوند و در جهت کور کردن انتهای خط لوله کاربرد دارند. اتصالات گپ به صورت جوش به لوله متصل می ‌شوند.

گپ-300x300

اتصالات گپ مانیسمان


• اتصالات بوشن مانیسمان

از اتصالات مانیسمان بوشن برای وصل کردن دو لوله یکسان در انتهای لوله استفاده ‌می ‌شود.

بوشن-1-300x300

اتصالات بوشن مانیسمان


• اتصالات سردنده مانیسمان

همانند بوشن از سردنده مانیسمان نیز برای اتصال خط رزوه ای به خط جوشی استفاده می گردد. با این تفاوت که سردنده ها از رو و به صورت نری رزوه می شوند. اغلب برای شیرآلات برنجی مورد استفاده قرار می گیرند.

سردنده-300x300

اتصالات سردنده مانیسمان


• اتصالات چهار راهی مانیسمان

اتصالات چهار راهی مانیسمان یا 4 شاخه به نوعی از اتصالات گفته می‌ شود که شکلی شبیه به صلیب دارند. از آن برای وصل کردن چهار لوله به هم استفاده می شود. با استفاده از این اتصالات می ‌توان لوله را در 4 مسیر مختلف هدایت نمود.

4-300x300

اتصالات چهار راهی مانیسمان


ویژگی‌ های اتصالات مانیسمان

به اتصالات فلزی مانیسمان، اتصالات جوشی نیز گفته ‌می‌ شود. زیرا برای وصل کردن آنها و آب بندی اتصال باید از روش جوشکاری استفاده نمود.

برای اینکه اتصالات فولادی مانیسمان در سیستم لوله کشی به خوبی جوش بخورند، لبه‌ های ابتدایی و انتهای آنها را به صورت مورب طراحی ‌می ‌کنند. این کار باعث می ‌شود تا جوشکاری بهتر و دقیق تر انجام شود.

از مهم ترین ویژگی‌ های اتصالات مانیسمان این است، که این تجهیزات، ساختاری بسیار یکپارچه و یکدست دارند. هیچ گونه جای رد یا جوشی روی بدنه این اتصالات وجود ندارد.

به همین دلیل از آنها برای لوله کشی ‌هایی مانند انتقال نفت و گاز استفاده ‌می‌ گردد. نبود جای جوش روی بدنه این اتصالات باعث می ‌شود تا کیفیت بالاتری نسبت به سایر انواع اتصالات داشته باشند.

اتصالات مانیسمان به دلیل جوشی بودن، سیستم را آب بند دائمی می کنند. اتصالات فولادی جوشی بین اتصالات مانیسمان و لوله به صورت پیوسته هستند که باعث ایجاد ساختار مستحکمی از لوله و اتصالات می شود.

اتصالات مانیسمان جوشی کمترین فضا را نسبت به سایر اتصالات اشغال می کند. تغییر جهت های تدریجی و سطوح صاف اتصالات مانیسمان، افت فشار سیستم را کاهش می دهد.

نوشتن دیدگاه

ارسال