Skip to main content

انواع جوشکاری لوله مانیسمان

| ماهان صنعت

انواع جوشکاری لوله مانیسمان ، جوشکاری به عنوان یکی از متداول ترین روش ها برای اتصال همیشگی یا دائم لوله های فلزی می باشد. در حال حاضر جوشکاری لوله های مانیسمان و دیگر لوله های فولادی به نوعی تکنولوژی

تبدیل شده است. در بخش های زیادی از صنعت از جمله پل سازی، اسکله های دریایی، نیروگاه های تولید برق و صنایع نظامی، صنایع نفت، پتروشیمی، خودروسازی، مخازن تحت فشار و ... جوشکاری انجام می شود. برای آشنایی بیشتر با جوشکاری لوله مانیسمان با ما همراه باشید.

انواع جوشکاری لوله مانیسمان

جوشکاری به روش دستی با قوس‌ الکتریکی، جوشکاری قوس الکتریکی و پودرها، جوشکاری با قوس الکتریکی و با استفاده از (کربن دی اکسید) و جوشکاری با شعله استیل از انواع جوشکاری لوله مانیسمان می باشند. در ادامه به معرفی مهمترین و کاربردی ترین روش ها می پردازیم.

• جوش قوس الکتریکی

این روش به عنوان اولین شیوه جوشکاری لوله مانیسمان به شمار می رود و از آن به عنوان اساسی ترین روش نیز یاد می شود. فرآیند این نوع جوشکاری از یک منبع تغذیه تشکیل شده است، که یک قوس الکتریکی ایجاد می کند تا به وسیله آن، جوشکاری لوله ها را انجام دهند. این نوع جوشکاری توسط افراد متخصص و تفنگ جوشکاری مجهز به الکترود انجام می شود.

جوش-قوس-الکتریکی-300x300

جوش قوس الکتریکی

هنگام جوشکاری به مفتول فلزی نیاز است که به وسیله تفنگ تغذیه و ذوب گردد. این فلزات ذوب شده برای ایجاد نقطه جوش بر روی نقاط مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرند.

برای انجام جوشکاری قوس الکتریکی می توان از جریان متناوب AC یا جریان مستقیم DC استفاده نمود. در این روش باید الکترود ها را بر اساس جنس لوله ها انتخاب کنید.

این شیوه ی جوشکاری علاوه بر لوله های مانیسمان برای دیگر انواع لوله ها و سازه های ضخیم و سنگین مناسب می باشد.

• جوشکاری لوله مانیسمان با گاز بی اثر

جوشکاری گاز بی اثر (MIG)، متداول ترین نوع جوشکاری قوس الکتریکی است. این نوع جوشکاری بر روی لوله مانیسمان و انواع دیگر لوله های استیل، آلومینیوم و ... انجام می شود.

جوشکاری با گاز بی اثر سرعت بالایی دارد. به همین دلیل مورد استقبال قرار گرفته است. در این نوع جوشکاری نیازی به مخلوط کردن گازها نیست. جوشکاری با گاز بی اثری روشی بسیار ساده می باشد.

جوشکاری-لوله-مانیسمان-با-گاز-بی-اثر-300x300

جوشکاری لوله مانیسمان با گاز بی اثر


• جوشکاری لوله مانیسمان با شعله اکسی استیلن

این نوع جوشکاری تنها روشی است که شامل ایجاد قوس الکتریکی نمی شود. در جوشکاری با شعله اکسی استیلن برای انجام عملکرد جوش از دو گاز اکسیژن و استیلن استفاده می کنند.

در این روش به دستگاه های خاصی نیاز نیست و به یک مشعل نیاز است. این مشعل با استفاده از تنظیم کننده میزان مخلوط شدن دو گاز و شلنگ که به محفظه حاوی اکسیژن و استیلن وصل می باشد را کنترل می نماید.

این شلنگ ها که تنظیم کننده را به محفظه ها متصل می کنند، دارای یک تکنولوژی و طراحی خاص مختص این صنعت می باشد. جوشکاری با شعله اکسی استیلن بدون نیاز به برق انجام شده و کارشناسان اعتقاد دارند که ساده ترین روش جوشکاری برای لوله های مانیسمان است.

جوشکاری-لوله-مانیسمان-با-شعله-اکسی-استیلن-300x300

جوشکاری لوله مانیسمان با شعله اکسی استیلن


مراحل قبل از انجام جوشکاری لوله مانیسمان

1- محیط انجام عملیات باید عاری از هر گونه دمای غیر طبیعی و حرارت بالا باشد.
2- برای جوشکاری مناسب باید به اندازه و نوع لوله دقت شود.
3- زمان بین پاس ها در جوشکاری باید رعایت گردد.
4- قبل از انجام عملیات جوشکاری، باید در مورد جهت، زمان مصرف و خصوصیات الکتریکی آن مطلع باشید.
5- مهمترین مورد این است که اندازه و سطح لوله ها با هم یکسان و متصل بهم باشند.
6- هیچگونه مواد مزاحم و اضافی در اطراف محیط انجام عملیات وجود نداشته باشد.
7- جنس فلز لوله ها با قطر و ابعاد آن متناسب باشد.

روش های مختلف جوشکاری لوله مانیسمان

جوشکاری لوله مناسب باید طبق استانداردهایی انجام شود. همچنین این جوشکاری باید دستورالعمل های مناسبی با خصوصیات مکانیکی (مقاومت، سختی و قابلیت نرمی) داشته باشد.

یکی از مسائل بسیار مهم، رعایت نکات ایمنی در قبل و حین جوشکاری است. قبل از انجام عملیات جوشکاری لوله مانیسمان دقت کنید که سطح لوله ها تمیز بوده و آتش زایی در محیط نباشد. لوله مانیسمان معمولا به چهار روش مختلف جوشکاری می شود که عبارتند از:

1- لوله به صورت افقی و ثابت جاسازی می شود و الکترود (دستگاه مربوط به جوش) به دور آن می پرخد.
2- لوله را مایل به زاویه 45 درجه می کنند و الکترود به دور آن حرکت چرخشی انجام می دهد.
3- این روش نسبت به روش های دیگر متفاوت تر است. در این روش لوله در حالت افقی به صورت ثابت و چرخشی قرار می گیرد. در نتیجه الکترود ثابت می ماند و لوله به دور آن حرکت چرخش دورانی انجام می دهد.
4- این روش مانند روش قبل است و لوله ها به صورت عمود یا ثابت قرار می گیرند. به این حالت عمودی یا ثابت قائمی شکل می گویند. الکترود به صورت زاویه افقی اطراف لوله های فولادی می چرخد.

نکات جوشکاری

• بعد از انجام جوشکاری تفاله ها و مواد زائد حاصل از جوشکاری تمیز شود.
• قوس های الکتریکی باید به صورت یکنواخت و مرتب انجام گیرد.
• هر پاس به صورت منظم انجام شود.
• سرعت و عملکرد جوشکاری باید با هر پاس و متناسب با ضخامت آن تنظیم گردد.
• در جوشکاری به نوع الکترود و سیم های کاربردی دقت شود.

قیمت جوشکاری لوله مانیسمان

قیمت کلی جوشکاری لوله مانیسمان به دلیل نوسانات ارز و دلار به ‌صورت متغییر می ‌باشد. اتصالات این لوله تنوع دارند که بر اساس اندازه و قطر، کارآیی، کیفیت آن قیمت‌ گذاری می ‌شوند.

نوشتن دیدگاه

ارسال