Skip to main content

روش های جوشکاری لوله فولادی

| ماهان صنعت

روش های جوشکاری لوله فولادی ، از مصارف مهم در صنعت استفاده از لوله های فولادی می باشد که مهمترین کاربرد آنها در صنایع پتروشیمی، آب و فاضلاب است. لوله فولادی را با روش های گوناگونی می توان به یکدیگر

متصل نمود که این کار مهارت بالایی می خواهد. زیرا اگر لوله ها با دقت به یکدیگر جوش داده نشوند، ممکن است باعث شکستن لوله شوند که می تواند خسارت های فراوانی را به دنبال داشته باشد.

در واقع جوشکاری اتصالات لوله فولادی یک کار فنی قوی می باشد. فقط جوشکاری با دقت است که کیفیت جوش را تضمین می کند. به طور کلی به روش مورد استفاده جهت اتصال دو قطعه مختلف فلزی و غیر فلزی جوشکاری می ‌گویند. در ادامه با روش های جوشکاری لوله فولادی آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

عملیات قبل از فرآیند جوشکاری لوله فولادی

قبل از فرآیند جوشکاری باید نکاتی را در نظر گرفت که از جمله آنها می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
• قسمت سطحی لوله‌ فولادی که قرار است به یکدیگر متصل شود، باید عاری از هرگونه مواد اضافی و زائد باشد. یعنی سطح لوله‌ فولادی باید تمیز باشد.
• دستگاه جوش لوله‌ فولادی باید از لحاظ ایمنی کنترل گردد.
• برای حفظ ایمنی بیشتر باید محیط اطراف از هر گونه ماده آتش زا پاکسازی شود تا امکان آتش سوزی و خطرات احتمالی به صفر برسد.

روش های جوشکاری لوله فولادی

روش ‌های متنوعی برای جوشکاری لوله های فولادی وجود دارد. از مهمترین آ‌نها می‌ توان اتصال بوشن جوشی (بوشن)، اتصال پیچی با رزوه ای و اتصال جوشی لب به لب را نام برد.

1- روش اتصال بوشن جوشی

از مهمترین روش ‌های اتصال لوله ‌های فولادی می ‌توان به اتصال بوشنی یا بوشن جوشی اشاره نمود. در هنگام اتصال دو لوله با استفاده از این روش جوش، لوله مورد نظر قبل از فرآیند جوشکاری در داخل یک وصاله (بوشن) قرار گرفته‌ می ‌شود.

سپس لبه ‌های بوشن بر روی بدنه لوله جوش داده می ‌شوند. معمولا در داخل این وصاله های بوشنی، یک زائده پله ‌ای وجود دارد که از ورود بیش از حد لوله درون وصاله جلوگیری می ‌کند.

روش-اتصال-بوشن-جوشی-300x300

روش اتصال بوشن جوشی

این روش بیشتر برای لوله های با سایز اسمی 2 اینچ و کوچکتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
اتصالات سوکتی برای سایزهای 1.8 تا 4 اینچ کاربرد دارند که این روش برای اتصال لوله های رده 80(XS)، 160 و XXS به ترتیب برای کلاس فشارهای 3000، 6000 و 9000 مناسب می باشد.
در زمان اتصال و جوشکاری لوله های فولادی به روش بوشنی باید انتهای لوله صاف باشد و در فرآیند طراحی به طول لوله توجه گردد. زیرا در زمان اتصال بخشی از لوله داخل بوشن فرو رفته و کوتاه می ‌شود.
از مزایای استفاده از روش اتصال بوشن جوش برای لوله‌‌ های فولادی تضمین آب بندی در آنها می باشد. به این دلیل برای استفاده در خطوط مواد گازی، سمی و اشتعال‌ مورد استفاده قرار می ‌گیرد.
همچنین از دیگر مزایای این اتصال، آسان بودن در زمان نصب می باشد و نیازی به خال جوش ندارد.
از معایب اتصال بوشنی می توان به تله افتادن سیال عبوری و افت فشار را نام برد.

2- روش اتصال پیچی یا رزوه ای

از کاربردی‌ ترین روش ‌های دیگر در اتصال و جوشکاری لوله های فولادی به یکدیگر، می ‌توان به اتصالات پیچی یا رزوه ای اشاره نمود. به اختصار به آن Scrd یا TE نیز گفته می‌ شود. روش اتصالات پیچی از روش‌ های اتصال غیر دائمی به شمار می ‌رود که امکان جدا کردن قطعات و مونتاژ مجدد آنها همواره وجود دارد.

ضریب اطمینان این روش نسبت به سایر روش ‌‌ها کمتر است و در مواردی که قابلیت باز و بسته کردن مد نظر باشد، پرکاربرد می باشد. این روش اتصال لوله، روشی است که معمولا برای خطوط فرآیندی با سرویس ‌های کم اهمیت به کار برده می ‌شود.

بدین صورت که در این اتصال هنگامی که لوله در داخل اتصال رزوه می‌‌ گردد، طول موثر رزوه ایجاد شده و شرایط دما و فشار در حالت نرمال قرار می‌ گیرند.

این روش برای استفاده در خط لوله ‌‌های با سایز اسمی 3 اینچ و کمتر کاربرد دارد. از مزایای این روش می ‌توان به ساخت و نصب ساده آن و خطر آتش سوزی کمتر اشاره نمود.

روش-اتصال-پیچی-یا-رزوه-ای-300x300

روش اتصال پیچی یا رزوه ای


3- روش اتصال جوشی لب به لب

روش اتصال و جوشکاری لوله‌ های فولادی به روش لب به لب یکی از بهترین و اقتصادی ترین روش‌ های اتصال لوله های با سایز اسمی بزرگ است. این اتصال در لوله‌ هایی با سایز 2 اینچ و بیشتر کاربرد دارد. باید ذکر شود برای سایزهای کوچکتر از 2 اینچ نیز می ‌توان از این روش استفاده کرد.

برای ایجاد اتصال جوشی لب به لب در لوله ها و اتصالات فولادی، باید آرایش انتهایی لوله و لبه ‌ی اتصالات به صورت ماشینکاری شده و پخ زده شده باشد.

در این روش برای ایجاد اتصال، دو انتهای پخ زده لوله‌ ها در کنار یکدیگر قرار می ‌گیرند و جوشکاری می ‌شوند. در هنگام جوشکاری دو لبه، باید یک فضای 1.16 اینچی در میان دو لبه لوله به منظور پر کردن فضای خالی با استفاده از الکترود مذاب پس از جوشکاری ایجاد شود.

روش-اتصال-جوشی-لب-به-لب-300x300

روش اتصال جوشی لب به لب

برای دقت بیشتر در حین فرآیند جوشکاری بهتر است از یک حلقه محافظ استفاده شود، تا از ورود مواد مذاب الکترود به داخل لوله جلوگیری گردد. همچنین لازم است چند خال جوش ثابت زده شود و پس از آن زاویه تنظیم گردد.

تا به اینجا مهمترین و کاربردی ترین روش های جوشکاری لوله های فولادی را توضیح دادیم. علاوه بر این موارد، اتصالات فلنج، اتصال مغزی، کوپلینگ، نیم کوپلینگ و استفاده از مهره ماسوره از روش های دیگر جوشکاری هستند. در واقع این روش ها، زیرمجموعه ای از سه روش قبل به شمار می روند.

عملیات پس از فرآیند جوشکاری لوله فولادی

فرآیند پس از جوشکاری لوله فولادی باید مطابق با الزامات طراحی استاندارد انجام شود و بهترین روش، استفاده از گرمایش الکتریکی در تصفیه حرارت محلی است.

پس از جوشکاری باید سطح لوله ‌های فولادی از سرباره جوش، جوش پاشش تومور تمیز گردد. همچنین در صورت نیاز، درزهای جوش باید تعمیر شوند.

توجه : اتصالات فولادی جوشی ، تنوع زیادی دارند. جهت اطلاع از قیمت لوله اتصالات با نمایندگی آن تماس بگیرید.

نوشتن دیدگاه

ارسال