Skip to main content

لوله سیاه چیست؟+ کاربرد

| ماهان صنعت

لوله سیاه چیست؟+ کاربرد ، به لوله سیاه، لوله سنگین هم گفته می شود. این لوله کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف مانند داربست، حفاظ و ساخت انواع شاسی دارد. یکی از موارد بسیار مهم که از لوله سیاه می توان

استفاده کرد، جهت انتقال گازها و مایعات می باشد. از آنجایی که لوله سیاه در صنایع مختلف کاربرد دارد، به آن لوله صنعتی هم می گویند. در ادامه با ما همراه باشید تا با لوله سیاه بیشتر آشنا شوید.

لوله سیاه چیست؟

لوله سیاه، لوله ای استوانه ای شکل با دو سر باز و سطح مقطع دایره ای شکل می باشد. این لوله از یک ترکیب سبک کم فولاد ساخته شده است. لوله سیاه هیچ پوششی ندارد.

سطح رویی آن با اکسید آهن پوشیده شده و سطحی پوسته پوسته با رنگ تیره دارد. به همین دلیل به آن لوله سیاه می گویند. در بازار لوله سیاه را با نام لوله صنعتی، سنگین، لوله درزدار یا با درز جوش می شناسند که طبق آخرین استاندارد های ملی و بین المللی در بازار عرضه می شود.

لوله فولادی سیاه، لوله فولادی غیر گالوانیزه ای می باشد که استحکام بالایی دارد. لوله سیاه از طریق زانویی و رزوه لوله متصل می شود. در لوله های با قطر بزرگتر به جای رزوه، از جوش استفاده می گردد.

این لوله ها توسط لوله سنگین، قالب برش یا اره آهن بری بریده می شوند. لوله سیاه با ورق نورد گرم تولید شده و روانه بازار فروش می گردد.

لوله-سیاه-چیست؟-300x300

لوله سیاه چیست؟


تاریخچه

در سال 1815 فردی به نام ویلیام مردوک، یک سیستم لامپ احتراق زغال سنگ را اختراع کرد. او تصمیم داشت تا این اختراع خود را در دسترس تمام مردم لندن بگذارد. مردوک برای شکل دهی یک لوله ی متوالی از تفنگ های فتیله ای دور ریخته شده استفاده کرد. به کمک این لوله، گاز زغال سنگ را به لامپ ها انتقال داد. بعدها جیمز راسل (در سال 1824) توانست روش ساخت لوله های فولادی را ثبت کند. این روش، سریع و ارزان بود. برای این کار، انتهای قطعات آهنی مسطح را به هم وصل کرد و یک لوله ساخت. محل های اتصال را جوش داد. پس از او، کوملوس وایتهاوس در سال 1825 با استفاده از روش "جوش لب به لب" توانست مبنای ساخت لوله های مدرن را پایه ریزی کند.

 

انواع لوله سیاه

لوله سیاه به دو دسته درزدار و بدون درز تقسیم می شود. به لوله درزدار، لوله مانیسمان هم می گویند. در فرآیند تولید لوله سیاه درزدار از روش جوش استفاده نمی شود. به این صورت که برای تولید آن از مقاطع فولادی استفاده می گردد و پس از حرارت و سایر فرآیندها به لوله سیاه درزدار تبدیل می شود.

اما در فرآیند تولید لوله سیاه بدون درز پس از برش و شکل دهی آن، از جوشکاری استفاده می گردد. به طور کلی کیفیت تولید و مواد اولیه لوله بدون درز نسبت به لوله درزدار بهتر می باشد.

مزایای لوله سیاه

لوله سیاه مزایای بسیاری دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
• دارای دقت بالا
• وزن سبک
• مقاوم در برابر خوردگی، اسبد، قلیایی و نمک
• ضخامت یکنواخت دیوار
• مقاوم در برابر درجه حرارت بالا، خستگی و ضربه
• قیمت مناسب و ارزان
• امکان تولید در قطر و ضخامت های گوناگون
• دارای خواص مکانیکی
• روشنایی بالای سطح داخلی و خارجی (روشنایی سطح لوله سیاه فولادی به کیفیت ورق فولادی بستگی دارد)
• نوع درزدار آن، در برابر نفوذ اشعه ی خورشید مقاوم است.

کاربرد لوله سیاه

از این لوله می توان در صنایع مختلف استفاده کرد. از لوله سیاه می توان در شوفاژکاری های منازل سال های سال بدون هیچگونه نشتی استفاده نمود. همچنین در سیستم های لوله کشی بعد از پروسه گالوانیزه بر روی آن، از لوله سیاه استفاده می شود.

لوله سیاه کم کربن برای توزیع گاز در داخل و خارج از منازل و گردش آب گرم در سیستم های دیگ بخار کاربرد دارد. همچنین، از این لوله می ‌توان در حمل چاه ‌های آب یا فاضلاب ‌ها و مجرای سیم کشی برق استفاده کرد.

صنایع نفتی نیز از این لوله،‌ برای لوله کشی و حمل مقادیر زیادی نفت از مناطق دور افتاده استفاده می‌ کنند. این مسئله بسیار مهمی است. زیرا این لوله ‌ها، به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند.

لازم به ذکر است که از لوله‌ سیاه هرگز برای انتقال آب آشامیدنی استفاده نمی ‌شود. از کاربردهای دیگر این لوله می توان به ساخت و ساز، معدن، کشتی سازی، سازه های فلزی، پروفیل، مجاری سیم کشی برق، انتقال بخار و هوا با فشار بالا، ساختن مصنوعات، فرم دهی و جوش دادن ورق های فولادی با ضخامت ها و جنس های مختلف اشاره نمود. هچنین لوله سیاه مقاومت شدیدی در برابر حرارت برای سیستم های آتش سوزی دارد.

کاربرد-لوله-سیاه-300x300

کاربرد لوله سیاه


لوله های چدنی

این لوله ها دوام زیادی دارند. به همین علت سال هاست که در خطوط فاضلاب از آنها استفاده می شود.

لوله فولادی سیاه چه تفاوتی با لوله چدنی دارد؟

لوله های فولادی سیاه از نظر اندازه قطر، دوام، قیمت، وزن، مراحل نصب و حذف بخش های شکسته با لوله های چدنی متفاوت هستند.

دلیل استفاده از لوله فولادی سیاه برای خطوط گاز

در مناطق زیادی از لوله فولادی سیاه در خطوط گاز طبیعی استفاده می کنند. این لوله ها دوام بالایی دارند و برای مدت زیادی می توان از آنها استفاده کرد. لوله های فولادی سیاه، سبک هستند و در مقابل خودرگی مقاومت می کنند. علاوه بر این، به راحتی می توان آنها را با استفاده از فیوژن گرما یا اتصالات مکانیکی نصب کرد.
لوله های درزدار، نوع دیگری از لوله ها هستند که از طریق جوشکاری لبه های یک ورق فولادی ایجاد می شوند. این درز جوش به عنوان نقطه ضعف لوله های درزدار شناخته می شود. چرا که امکان آسیب دیدگی از این ناحیه وجود دارد.

ساخت و تولید لوله سیاه

برای تولید لوله سیاه از فرآیند ورق نورد گرم استفاده می گردد. همچنین کنترل کیفیت این لوله با استفاده از استاندارد بسیار معتبر DIN2440 سنجیده می شود. همین عامل نشان می دهد که این لوله از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا اگر از این استاندارد رد شود، بدون شک وارد چرخه مصرف نمی گردد.

برای تولید لوله سیاه ابتدا ورق نورد گرم را به شکل لوله فرم دهی می کنند. سپس نوبت به جوش درزهای مربوط به لوله می رسد. بلافاصله بعد از اتمام فرآیند جوشکاری، اضافات مربوطه توسط وسیله ای به اسم تیغچه برداشته می شود.

در نهایت برای این که لوله سیاه تولید شده وارد صنایع گردد، به اندازه ی دلخواه کارفرمایان برش داده می شود. در آخر بسته بندی و برای فروش روانه بازار می شود.

جهت استعلام قیمت لوله گالوانیزه، قیمت لوله مانیسمان و قیمت لوله درزدار با شماره های 09128471129 و 09121710840 تماس بگیرید.

نوشتن دیدگاه

ارسال