Skip to main content

لوله مانیسمان رده 160

| ماهان صنعت

لوله مانیسمان رده 160 ، یک آلیاژ از فولاد و کربن می باشد. این لوله ضخیم و بدون درز است. از آنجا که این لوله ضخامت زیادی دارد به آن لوله ی گوشت دار مانیسمان نیز می گویند. با توجه به قطر خارجی و قطر داخلی

این لوله ها، ابعاد و سایزبندی آن اندازه گیری و مشخص می شود. این نوع از لوله های مانیسمان قابلیت جوش ندارند. بنابراین به صورت بدون درز و با استفاده از متریال های شمش های فولادی تولید می شوند. لوله مانیسمان از قطعات فلزی و فولادی ساخته می شود. روش های ساخت لوله های مانیسمان متفاوت است. این لوله ها با روش های لوله گرم نور دیده، لوله کشیده شده، لوله اکسترود شده و لوله سرد نور دیده ساخته می شوند. لوله های بدون درز مانیسمان نیز به دو نوع شکل دار و دایره ای ساخته می شوند. ضخامت این لوله ها براساس کاربردهای مختلفی که دارند متفاوت است. از این لوله ها در صنایع پتروشیمی، خودرو سازی، انتقال گاز و آب و... استفاده می شود.

مشخصات فنی لوله مانیسمان رده 160

لوله های مانیسمان رده 160 بر طبق استانداردهای موجود در قطرها و ابعاد مختلفی ساخته می شوند. در زیر جدول استانداردهای این لوله را آوردیم.


این لوله ها نسبت به لوله های رده های دیگر مانند رده 20، 40 و 80 ضخامت و قطری بیشتری دارند. بنابراین در دما و فشارهای بالاتر مقاومت بیشتری خواهند داشت. بر این اساس از لوله مانیسمان رده 160 می توان در صنایع که نیاز به مقاومت بیشتر در برابر دما و فشار بالا دارد استفاده کرد. فشاری که این لوله ها تحمل می کنند براساس سایز و ضخامتی که دارند تعیین می شود. فشاری که این لوله ها قادر به تحمل آن هستند با ضخامت لوله های بدون درز رابطه ای مستقیم داشته اما با سایز لوله ها رابطه ای برعکس دارد.

استانداردهای لوله مانیسمان رده 160

معمولا لوله های مانیسمان رده 160 بر اساس استانداردهای امریکایی و اروپایی تولید می شوند. در ایران از هر دو نوع آنها برای شناخت لوله های بدون درز استفاده می کنند. قطر لوله مانیسمان در استاندارد آمریکایی با نام اندازه اسمی یا اسمی متناوب شناخته می شود. اما در استاندارد اروپایی، از آن با عنوان قطر اسمی نام می برند. به طور کلی تفاوت چندانی میان آنها وجود ندارد. تنها فرق آنها به تفاوت های واحدهای اندازه گیری آمریکا و اروپا مربوط می شود. یک شرکت چند ملیتی در آلمان، اندازه اصلی این استانداردها را مشخص می کند.

مزایای لوله های مانیسمان

- لوله های بدون درز جوش نخورده اند، یکنواخت و مقاوم هستند.
- استحکام بالایی دارند و قابلیت تحمل دما و فشار بالایی به نسبت لوله های درز دار در آن ها وجود دارد
- این لوله ها نسبت به کشش و خمیدگی با توجه به استانداردهای لازم، مقاومت زیادی دارند.

سخن پایانی

یکی از لوله های پر کاربرد از لوله مانیسمان، لوله ی رده 160 است. این لوله ها بدون درز بوده و قابلیت تحمل دما و فشار زیادی دارند. بر همین اساس از این لوله ها کاربرد زیادی در صنایع مهم خواهند داشت. لوله های مانیسمان رده 160 قطرها و سایزبندی مختلفی دارند و براساس استاندارد مشخص شده تولید می شوند. این لوله ها هم در داخل کشور تولید و هم گاهی از خارج وارد می شوند.

نوشتن دیدگاه

ارسال