Skip to main content

مهم ترین ویژگی های لوله مانیسمان

| ماهان صنعت

مهم ترین ویژگی های لوله مانیسمان ، بدون درز بودن آن می باشد. در صنعت لوله های مختلف فولادی، ضد زنگ (استنلس استیل)، آلیاژ و بویلر وجود دارد. لوله مانیسمان (بدون درز)، لوله ای است که برای تولید و ساخت آن به

بدنه ای یکدست و بدون درز نیازمی باشد و هیچ نوع جوشکاری بر روی آن صورت نمی گیرد. این لوله بدلیل یکدست و بدون درز بودنش نسبت به سایر لوله ها محکم تر است و قیمت بالاتری دارد. بدلیل نبود درز در لوله مانیسمان، در صنایع حساس به کار برده می شود. این لوله اهمیت و کاربرد بسیار و استحکام و عمر بالایی دارد. در این مقاله به مهمترین ویژگی های آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان یا بدون درز، لوله هایی می باشند که بدون هیچگونه ناپیوستگی سطحی و داخلی به صورت یکدست تولید می شوند. این لوله ها نسبت به لوله های درزدار استحکام بالاتری دارند و فشار بیشتری را تحمل می کنند. لوله مانیسمان با دقت بالایی تولید می شود و دارای هم مرکزی مقطع لوله است.

لوله-مانیسمان-چیست؟-300x300

لوله مانیسمان چیست؟

برای انتقال مواد با دما و فشار بالا، انتقال مواد خورنده و سمی از لوله مانیسمان استفاده می شود. از این لوله ها می توان در مخازن بویلرها، کمپرسورها، لوله های تحت فشار انتقال نفت و گاز استفاده نمود. همچنین بعنوان اجزای مکانیکی گردنده مانند پوسته برینگ ها و اکسل خودرو، لوله تفنگ و تانک در صنایع نظامی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع لوله مانیسمان

لوله بدون درز در انواع و رده های مختلفی تولید و روانه بازار می شود که عبارتند از:

1- لوله مانیسمان رده 20

این نوع لوله از نازک ترین لوله های مانیسمان موجود در بازار می باشد که بیشتر در سیستم لوله کشی ساختمان ها بصورت توکار کاربرد دارد. لوله مانیسمان رده 20 از مقاومت بالایی برخوردار است. به همین دلیل در برابر آسیب های مختلف دچار شکستگی نمی شود. این نوع لوله ضخامتی حدود 2 الی 6 میلی متر و سایزی حدود 1 الی 12 اینچ دارد. همچنین وزن آن بر اساس مشخصات دیگرش تا حدود 300 کیلوگرم متغیر می باشد.

لوله-مانیسمان-رده-20-300x300

لوله مانیسمان رده 20


2- لوله بدون درز رده 40

لوله مانیسمان رده 40، لوله ای بدون درز و جوش خوردگی می باشد که هیچگونه خراش یا درزی در آن وجود ندارد. این لوله از رده 20 ضخیم تر است. استحکام لوله رده 40، زیاد می باشد. به همین دلیل در صنایع حساس مانند نفت، گاز، پتروشیمی و ... کاربرد دارد.
لوله مانیسمان رده 40 برای جاهایی که فشار کمتری تحمل می کنند، مناسب تر است. سایز این لوله ها از نیم تا 34 اینچ متغیر می باشد و ضخامتی در حدود 2 الی 10 میلی متر دارند. وزن این محصول در برخی موارد تا 500 کیلوگرم هم می‌ رسد.

لوله بدون درز رده 40


3- لوله مانیسمان رده 60

لوله مانیسمان رده 60 مانند سایر لوله ها، بدون درز نیست و تقاضا برای آن کم می باشد. قطر این لوله بین 8 الی 24 اینچ است و وزن آن برحسب قطر در ضخامت، متفاوت می باشد.

لوله مانیسمان رده 60


4- لوله بدون درز رده 80

لوله مانیسمان رده 80 دارای قطر خارجی برابر با قطر خارجی رده 40 است ودر مقایسه با آن می تواند فشار و دمای بیشتری را تحمل کند. این نوع لوله ضخامت و استحکام بیشتری نسبت به رده های 20، 40 و 60 دارد. به همین دلیل گران تر می باشد. بدلیل قیمت بالا، فقط برای انتقال موادی که فشار و دمای زیادی دارند، به کار می رود.

لوله-بدون-درز-رده-80-300x300

لوله بدون درز رده 80


5- لوله مانیسمان رده 120

این لوله با عملیات نورد گرم تولید می شود و هیچ خط و درز جوشی بر روی آن وجود ندارد. لوله مانیسمان 120، قابلیت ضد خوردگی دارد و فشارهای زیادی را تحمل می کند. این لوله گزینه مناسبی برای استفاده در دمای بالا تا 140 درجه فارنهایت است.
از لوله بدون درز رده 120 در صنایع مختلفی مانند پتروشیمی، فاضلاب، کشاورزی، تصفیه آب، آبیاری و ... استفاده می شود. این لوله معمولا در مقابل اسیدها، بازها، نمک ها، اکسیدان ها، آلیفاتیک ها و هالوژن ها مقاوم است.

لوله مانیسمان رده 120


6- لوله بدون درز رده 160

از بالاترین رده های لوله مانیسمان، رده 160 می باشد. این لوله ضخیم و بدون درز است. بدلیل ضخامت زیادی که دارد به آن لوله ی گوشت دار نیز می گویند. این لوله فشار و دمای زیادی را تحمل می کند. با توجه به قطر خارجی و قطر داخلی لوله مانیسمان رده 160، ابعاد و سایزبندی آن اندازه گیری و مشخص می شود. لوله مانیسمان رده 160 در صنایع پتروشیمی و خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد و در برخی موارد برای انتقال آب و گاز نیز کاربرد دارد.

لوله-بدون-درز-رده-160-300x300

لوله بدون درز رده 160


مزایا لوله مانیسمان

لوله مانیسمان قابلیت جوش پذیری بالایی دارد و استحکام آن بالا می باشد. عملکرد لوله مانیسمان نسبت به لوله های فولادی دیگر بهتر است. این لوله طول عمر زیادی دارد و در برابر خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. لوله مانیسمان دمای بالا و فشار زیادی را تحمل می کند. مناسب برای حمل و انتقال مواد سمی و خورنده می باشد و مواد سمی را به بیرون لوله نشت نمی دهد. این لوله در برابر رطوبت، مقاومت بالایی دارد.

کاربرد لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان دارای کاربرد ویژه و گسترده ای می باشند که از مهم ترین آنها می توان جهت خطوط فشار قوی، خطوط صنایع غذایی و دارویی، خطوط هیدرولیک و خطوط نفت و گاز را نام برد.

مهم ترین ویژگی های لوله مانیسمان

مهم‌ ترین ویژگی‌ لوله‌ مانیسمان، عدم وجود کوچک ترین درز و یا شکاف بر روی لوله می باشد. این مورد عامل پرطرفدار شدن و گران بودن لوله مانیسمان یا بدون درز است. لوله مانیسمان با استفاده از شمش های فولادی تولید می شود. شمش ها در طی فرآیندی گرم شده و بر روی چیزی مانند یک میله ریخته می شوند تا در نهایت یک لوله یا پوسته تو خالی ایجاد کنند. لوله مانیسمان، مقاومت بالایی که در برابر فشار دارد و مقرون به صرفه می باشد.

عنوان-min-300x300

مهم ترین ویژگی های لوله مانیسمان


روش های تولید لوله مانیسمان

برای تولید لوله های مانیسمان از روش های مختلفی استفاده می کنند.

1- ساخت لوله بدون درز با استفاده از سنبه کاری چرخشی :

ابتدا شمش را گرما می دهند و با استفاده از یک سنبه، درون آن را خالی می کنند. در این مرحله، نواقص موجود را برطرف می کنند و سپس لوله را به اندازه ی دلخواه برش می زنند. لوله هایی که در این روش تولید می شوند، ضخیم و بلند هستند. ضخامت این لوله ها را به روش نورد کاهش می دهند. تنظیم ضخامت لوله های مانسمان بوسیله ی یکی از روش های ماندرل داخلی یا غلتک پیلگر در کنار ماندرل داخلی (نورد کردن) صورت می گیرد.
در روش نورد کردن به کمک غلتک پیلگر، لوله ای را که ماندرل درون آن قرار دارد بر روی یک صفحه می گذارند. سپس غلتک را به صورت یک حرکت رفت و برگشت در آن حرکت می دهند. این غلتک ها که دائما در حال حرکت هستند، شکل خاصی دارند. وقتی که غلتک عقب می رود، لوله به سمت جلو حرکت می کند و می چرخد و غلطک برمی گردد. هر چقدر این عمل بیشتر تکرار شود، قطر لوله کمتر می شود.

2- ساخت لوله مانیسمان با روش ریخته گری به کمک نیروی گریز از مرکز :

در این روش، ابتدا مواد مذاب را در قالب هایی به شکل استوانه می ریزند. در ادامه، آن را با سرعت زیادی می چرخانند. معمولا از این روش برای ساخت لوله های ضخیم و کوتاه استفاده می کنند.

3- تولید لوله بدون درز با روش ریخته گری پاششی :

این روش کاربرد زیادی ندارد. در ابتدا مواد مذاب را در یک محفظه می ریزند و درون آن را با گاز نیتروژن پر می کنند. همزمان با چرخش لوله، به کمک یک نازل، نیتروژن را بر روی میله می پاشند. قطر داخلی لوله ای که تولید می شود با قطر این میله برابر است.

تست هایی که بر روی لوله مانیسمان انجام می شوند :

برای بررسی کیفیت و مقاومت لوله های مانسیمان از یکسری تست ها استفاده می کنند. نتایج این آزمایش ها، کیفیت لوله ها را تضمین می کنند.

- تست سختی لوله بدون درز (مانیسمان) :

در این تست ها، مشخصات مکانیکی، عملکرد و کیفیت لوله در نظر گرفته می شود. البته باید توجه داشت که مشخصات مکانیکی لوله ممکن است تحت تاثیر فرایند تولید و برش کاری قرار بگیرد. برای انجام این تست، ابتدا دستگاه تستر را روی سطح لوله قرار می دهند. با این کار می توانند مقدار و اندازه ی فرورفتگی را اندازه بگیرند. تست سختی، یک روش راحت و سریع است. با این حال نباید برای لوله هایی که سطحی ناهموار دارند یا لوله های تیره رنگ از این تست استفاده کرد.
انواع تست سختی شامل تست های Luo، Cloth و Victoria می شوند. برای انجام این تست ها از دستگاه های راکول (Rockwell)، برنیل (Brinell) یا ویکرز (Vickers) استفاده می کنند. لازم نیست تست سختی را با همه دستگاه ها انجام داد. نتایج تست سختی با یکی از دستگاهها کافی است. اما نتایج دستگاه راکول دقیق تر می باشد. هزینه تست سختی برای لوله های بدون درز ضخیم کمتر است.

- تست کشش لوله بدون درز :

در این تست، با استفاده از دستگاه خاصی لوله را به شدت می کشند. با کمک تست کشش لوله مانیسمان می توان مقدار کشیدگی، استحکام کششی و عملکرد لوله را اندازه گرفت.

- تست خوردگی لوله بدون درز :

این آزمایش با استفاده از اسید نیتریک انجام می شود. غلظت این اسید با توجه به ترکیب فولادی مورد استفاده در تولید لوله متفاوت است.

- تست فشار لوله سیملس (مانیسمان) :

ابتدا یک دستگاه مخروطی شکل را درون لوله قرار می دهند. در مرحله ی بعد، دستگاه را منبسط می کنند و به مدت 5 ثانیه تحت فشار می گذارند. اگر ترکی بر روی سطح لوله ایجاد نشود، نتیجه تست قابل قبول است. معمولا این تست را از قسمت ضعیف لوله شروع می کنند.

نکات مهم قبل از خرید لوله مانسمان

قبل از خرید لوله مانیسمان به موارد زیر توجه نمایید.
- تعداد موردنیاز لوله مانیسمان
- نوع کاربری (لوله را برای چه کاری لازم دارید.)
- رده و ضخامت لوله
- قیمت لوله

مهم-ترین-ویژگی-های-لوله-مانیسمان--300x300

تولید کنندگان لوله مانیسمان در جهان

کشورهای چین، هند، ایران و آلمان در زمینه تولید لوله مانیسمان فعالیت می کنند. در این بین، کشور چین گوی سبقت را ربوده است و سهم بزرگی از بازار لوله را به خود اختصاص داده است.

قیمت لوله بدون درز (مانیسمان)

فاکتورهای مختلفی بر روی قیمت لوله مانیسمان تاثیر می گذارند. از آن جمله می توان به ابعاد، کیفیت، نوسانات نرخ ارز، برند و کشور تولید کننده اشاره کرد.

سخن پایانی

لوله‌ مانیسمان در کنار لوله ‌های درزدار، از محصولات فولادی پر کاربرد است. این لوله ‌ها در صنایع گوناگونی مانند پتروشیمی، نیروگاه‌ها و انواع آبرسانی کاربرد دارند و برای رفع نیاز مشتری، در ابعاد متعددی عرضه می ‌شوند. لوله‌ مانیسمان، فرآیند تولید نسبتا پیچیده ‌ای دارد. فرآیند تولید این محصول فولادی، بسیار حساس و جزئی می باشد. در این مقاله به مهم ترین ویژگی لوله مانیسمان اشاره شد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. برای تهیه لوله مانیسمان با قیمت مناسب به نمایندگی لوله مانیسمان مراجعه نمایید.

نوشتن دیدگاه

ارسال