Skip to main content

لوله مانیسمان چینی

| ماهان صنعت

لوله مانیسمان چینی به لوله مانیسمان وارداتی معروف می باشد. نوعی از لوله است که در کشور چین طراحی و تولید می گردد و از طریق راه های ارتباطی وارد ایران می شود. ماهان صنعت با چندین سال سابقه در زمینه خرید و فروش لوله،

یکی از وارد کنندگان عمده لوله مانیسمان چینی می باشد که ارتباط مستقیمی با برندهای معتبر جهان دارد. در این مقاله به لوله مانیسمان چینی می پردازیم. با ما همراه باشید.

لوله مانیسمان چیست ؟

لوله های مانیسمان یا بدون درز با نام لوله های سیم لس شناخته می شوند. این لوله ها دارای سطحی صاف و یکنواخت هستند و هیچ گونه درز جوشی بر روی آنها دیده نمی شود. به همین علت، از مقاومت بالایی برخوردار هستند. ویژگی های منحصر به فرد لوله های مانیسمان باعث شده تا در صنایع مختلفی کاربرد داشته باشند. امروزه از این لوله های کاربردی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، خودروسازی و ... استفاده می کنند. معمولا لوله های مانیسمان با طول ها 6 و 12 متر تولید می شوند.

استانداردهای لوله مانیسمان

استاندارد آلیاژی لوله های بدون درز بر اساس A106 ، ASTM A53 و API 5L می باشد. در حالی که استاندارد ابعادی این لوله ها، بر طبق ASME B36.10 , ASME B36.19 است.

لوله های درزدار با لوله های مانیسمان چه تفاوتی دارند؟

مهم ترین تفاوت این لوله ها به روش و فرایند تولید آنها مربوط می شود. لوله های درزدار را با استفاده از ورق های فولادی می سازند. به این طریق که ورق فولادی را خم می کنند و لبه های آن را بوسیله جوش بهم متصل می کنند. لوله ی به وجود آمده، دارای یک درز جوش می باشد که نقطه ضعف این لوله محسوب می شود. وجود این درز باعث می شود تا لوله در مقابل دما و فشار بالا مقاومت نکند.

لوله های مانیسمان (سیم لس) سطحی صاف و یکدست دارند. این لوله ها از شمش فولادی ساخته می شوند. بر روی سطح آنها هیچ گونه درز جوشی وجود ندارد. مقاومت لوله های مانیسمان نسبت به لوله های درزدار بیشتر است به همین علت در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. ضمن اینکه استحکام لوله های مانیسمان بیشتر از لوله های درزدار است. ویژگی های منحصر به فرد لوله مانیسمان باعث شده تا قیمت بالاتری نسبت به لوله های درزدار داشته باشد.

به طور کلی لوله مانیسمان و درزدار از نظر ظاهر، میزان تحمل فشار و دما، کاربرد، قیمت و روش و زمان تولید با هم تفاوت دارند. ضمن اینکه در ابعاد یکسان، دارای وزن، قطر داخلی و قطر خارجی متفاوتی می باشند.

لوله مانیسمان چینی

لوله مانیسمان چینی نوعی لوله بدون درز درجه یک به حساب می آید که در سیستم های با فشار متوسط و بالا کاربرد دارد. از این نوع لوله در سیستم های لوله کشی موتورخانه ها، سیستم های تحت فشار در نیروگاه ها، تاسیسات نفت و گاز نیز استفاده می شود.
لوله مانیسمان چینی در سه نوع فولادی، گازی و سبک وجود دارد. به منظور جلوگیری از زنگ زدگی بیرون و داخل لوله مانیسمان چینی، از پوشش رنگ مشکی استفاده می شود.

 لوله مانیسمان چینی

مشخصات محصول تولیدی یعنی استاندارد تولید سایز و نام کارخانه بر روی آن ثبت، سپس بسته بندی شده و به انبار محصول منتقل می شود تا طبق سفارش مشتری بارگیری و حمل گردد. جهت حمل و انبارداری راحت، اغلب آن را به صورت ذوزنقه ای بندیل و بسته بندی می نمایند.
لوله مانیسمان چینی در طول های 6 و 12 متری و در سایزهای نیم الی 24 اینچ تولید می گردد. در رده های 20، 40، 80 و 160 تولید و روانه بازار می شود.

رده های مختلف لوله مانیسمان چینی

لوله های چینی ، لوله هایی هستند که در کشور چین تولید و در بازار ایران عرضه می شوند. برخی از لوله های بدون درز چینی بر اساس استاندارد ASTM تولید می شوند. کیفیت این لوله ها پایین تر از استانداردهای بین المللی است. وزن لوله مانیسمان چینی کمتر از حد استاندارد می باشد.

لوله مانیسمان چینی رده 20

لوله های مانسمان رده 20 برای لوله کشی گاز توکار خانگی، لوله کشی تاسیسات موتورخانه و فن کوئل و لوله کشی آتش نشانی به کار می روند. قیمت لوله های مانیسمان رده 20 با توجه به عوامل مختلفی مانند اندازه و ضخامت لوله، کاربرد، رده و متراژ، روش تولید، شرکت تولید کننده، تورم، شوک سیاسی و ... تعیین می شود.

لوله مانیسمان چینی رده 40

یکی از پرکاربردترین لوله های فولادی ، لوله مانیسمان رده 40 است. این نوع لوله کاربردهای زیادی در صنعت دارد. از ویژگی های بارز آن می توان به ابعاد و استحکام مناسب اشاره کرد. لوله های بدون درز رده 40 در صنایع مختلفی مانند نفت و گاز، پتروشیمی، ساخت مخازن تحت فشار و انتقال سیال های پر فشار به کار می روند.

لوله مانیسمان چینی

لوله مانیسمان چینی رده 80

لوله های بدون درز رده 80 جزء لوله های فولادی فشار قوی هستند و به عنوان یکی از پر فروش ترین انواع لوله محسوب می شوند. معمولا از این نوع لوله در لوازم و تجهیزات آتش نشانی و لوله کشی گاز استفاده می کنند. علاوه بر این در نیروگاه ها، خطوط فشار قوی، مبدل های حرارتی و ... هم به کار می روند. این لوله ها می توانند فشار بالا را تحمل کنند. به همین علت در صنایع مختلف به کار می روند. وزن، قطر، ضخامت و استحکام این لوله ها بیشتر از سایر لوله ها است.

لوله مانیسمان چینی رده 160

لوله های بدون درز رده 160 برای انتقال سیالات پر خطر و پر فشار به کار می روند. علاوه بر این برای انتقال مواد سمی، مواد با قابلیت اشتعال سریع و یا موادی که برای محیط زیست زیان بار هستند، از لوله مانیسمان رده 160 استفاده می شود. این لوله ها، ضخامت بسیار زیادی دارند و از استحکام فوق العاده ای برخوردار می باشند. از دیگر ویژگی های لوله بدون درز رده 160 می توان به وزن زیاد، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی اشاره کرد.

برای اطلاع از قیمت انواع لوله مانیسمان کلیک کنید. 

ویژگی لوله مانیسمان چینی

از ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره نمود.

1- بازاریابی

زیرا واردات لوله مانیسمان از چین آسان تر از کشورهای دیگر است. با قیمت بهتر و کمتری در بازار عرضه می شود.

2- ضعف کمتر

لوله مانیسمان هیچ درزی ندارد. به طور کلی وجود هر گونه درز جوش در لوله یکی از نقاط ضعف کیفی در صنعت لوله و اتصالات می باشد. زیرا حتی در صورت کم بودن فشار نیز با گذشت زمان، اولین قسمتی که دچار خوردگی و شکستگی در لوله های درز می شود، منطقه جوشکاری آن است.

3- تحمل فشار بالاتر

به طور معمول، لوله بدون درز در مکانیزم یکسان می تواند حداقل 20 درصد فشار کاری بیشتر از لوله های جوشی را تحمل کند.

4- خوردگی کمتر

لوله مانیسمان چینی در برابر خوردگی مقاومت بیشتری دارد که مهمترین عامل آن عدم انجام فرآیند جوش بر روی لوله مانیسمان چینی می باشد. زیرا عملیات جوشکاری و تغییر دمای نقطه در هنگام انجام می تواند باعث ایجاد تغییراتی در آلیاژ و ایجاد نقص و اختلاف شود.

مزایای لوله مانیسمان چینی

لوله مانیسمان چینی مزایا و قابلیت های زیادی دارد. در روند تولید لوله مانیسمان چینی از هیچ نوع جوش و درزی استفاده نشده است. سطح آن یکنواخت می باشد و در تولید لوله مانیسمان چینی از طراحی و تکنولوژی روز دنیا استفاده شده است. لوله مانیسمان چینی از نظر مقاومت به پوسیدگی، ضربه و مصونیت از مواد خورنده بسیار بالا می باشد. این نوع لوله استحکام و مقاومت بالایی دارد.

لوله مانیسمان چینی

کاربرد لوله مانیسمان چینی

لوله مانیسمان چینی کاربردهای مختلفی دارد. این لوله به دلیل اینکه بدون درز است، مناسب برای خطوط فشار قوی می باشد و مواد را در محیط پخش نمی کند.
در خطوط انتقال طولانی مدت محصولات پتروشیمی و سایر سیالات، خطوط انتقال بخار و بخار فوق گرم، بویلرهای فشار قوی و پانل های خنک کننده آب از لوله مانیسمان چینی استفاده می شود.
لوله مانیسمان چینی فولادی برای خطوط صنایع غذایی، دارویی و هیدرولیک کاربرد دارد. زیرا فولاد زنگ نمی زند و این مواد را آلوده نمی کند.
از لوله مانیسمان چینی برای خطوط نفت و گاز نیز استفاده می شود. زیرا بدون درز است و این مواد ارزشمند را در محیط منتشر نمی کند.

کیفیت لوله مانیسمان چینی

ایران و چین در زمینه تولید این نوع لوله فعالیت می کنند. این لوله ها در داخل کشور به مقدار محدودی تولید می شوند که پاسخگوی نیاز داخل نمی باشد. بنابراین برخی از شرکت ها اقدام به واردات لوله مانیسمان چینی می کنند.

تولید کنندگان لوله مانیسمان در کشور چین در زمینه تولید انواع لوله در جهان پیشتاز هستند. این شرکت ها تلاش می کنند تا سهم بزرگی از بازار لوله را به خود اختصاص دهند. البته کشورهای دیگری هم در زمینه تولید این لوله ها فعالیت می کنند. با توجه به اینکه واردات لوله های مانیسمان از چین راحت تر است،

شرکت های ایرانی این لوله ها را تهیه و با قیمت ارزان تری در بازار عرضه می کنند. امروزه شاهد حضور لوله های مانیسمان چینی با برندهای مختلف در بازار داخلی هستیم. این لوله ها از نظر کیفیت با هم متفاوت می باشند. برای خرید لوله های مانیسمان چینی با کیفیت باید به مراکز معتبر مراجعه نمود. لوله هایی که در این مراکز به فروش می رسند، استاندارد جهانی دارند.

انواع لوله های مانیسمان چینی موجود در بازار

امروزه انواع مختلفی از لوله های مانیسمان چینی در بازار عرضه می شوند. از انواع مختلف آن می توان به لوله های مانیسمان گالوانیزه، لوله های سیم لس هیدرولیک و لوله های مانیسمان آتشخوار اشاره کرد. ضمن اینکه لوله هایی با گرید های A333، A335، A106 هم در بازار به فروش می رسند. لوله های مانیسمان چینی را در اندازه های 1.2-16 اینچ می توان در بازار یافت.

قیمت لوله مانیسمان چینی

قیمت لوله مانیسمان از جمله لوله مانیسمان چینی با توجه به پارامترهای مختلفی تعیین می شود. از جمله آنها می توان نوع لوله، ابعاد آن، ضخامت لوله مانیسمان، نو و یا دست دوم بودن، نوسانات ارز، مواد اولیه به کار رفته در تولید لوله و ... را نام برد.

 لوله مانیسمان چینی

تولید لوله مانیسمان چینی

امروزه کشورهای زیادی در جهان در زمینه تولید لوله مانیسمان فعالیت می کنند. در این میان، کشور چین گوی سبقت را از رقبای خود ربوده است. به همین دلیل لوله مانیسمان چینی در بازارهای مختلف جهانی عرضه می شود. 
کشور ما هم برای تامین نیازهای داخلی و قیمت مناسب لوله مانیسمان چینی اقدام به واردات این محصول کرده است. بسیاری از شرکت های داخلی، لوله های مانیسمان چینی را با ابعاد و ضخامت های مختلف وارد بازارهای داخلی می کنند. برخی از انواع لوله مانیسمان از سایر کشورها مانند رومانی، اکراین و... خریداری می شوند. 

معروف ترین کارخانه های تولید کننده لوله مانیسمان در چین 

تولیدکنندگان چینی سهم بزرگی از بازار لوله و اتصالات جهان را به خود اختصاص داده اند. بعضی از مشهورترین کارخانه های تولید کننده لوله مانیسمان در چین شامل lontrin, hebi huke, jst می شوند. 
البته باید توجه داشت کیفیت برخی از انواع لوله های مانیسمان چینی که بر اساس استاندارد ASTM ساخته می شوند، پایین تر از استانداردهای بین المللی است. این عامل باعث شده است تا وزن لوله مانیسمان چینی کمتر از حد استاندارد باشد.

گالوانیزاسیون لوله مانیسمان چینی

در حال حاضر لوله های گالوانیزه مختلفی مانند لوله گالوانیزه ساوه، سپنتا و... در بازار به فروش می رسند. اینها لوله های درزداری هستند که با استفاده از فرایند غوطه‌ورسازی در وان روی (ZN) مذاب گالوانیزه شده اند. گاهی اوقات لازم است تا از لوله های مانیسمان گالوانیزه استفاده شود. برای این منظور، پس از ساخت لوله اقدام به گالوانیزاسیون آن می کنند. این فرایند به صورت مرحله به مرحله انجام می شود. بعضی از رده ها و سایزهای لوله مانیسمان چینی و لوله های بدون درز داخلی را می توان گالوانیزه کرد.

نوشتن دیدگاه

ارسال