Skip to main content

زانو مانیسمان چیست؟

| ماهان صنعت

زانو مانیسمان چیست؟ | یکی از انواع اتصال دهنده هایی است که در لوله کشی توکار و آتش نشانی کاربرد دارد. این محصول نام های دیگری از جمله زانو بدون درز و زانو جوشی مانیسمان نیز دارد. روی آن هیچ درز و جوشی وجود ندارد و کاربرد اصلی آن تغییر جهت لوله می باشد. برای تغییر مسیر لوله در یک مسیر لوله کشی، از زانو 45 درجه استفاده می کنند.

زانو مانیسمان چیست؟

زانو مانیسمان یکی از اتصالات آهنی فولادی می باشد که قابل جوش دادن است و به لوله مانیسمان متصل می شود. زانو مانیسمان در تغییر جهت جریان نقش دارد و زمانی که نیاز باشد تا جهت جریان عوض شود، باید از زانو مانیسمان استفاده کنیم. استاندارد ابعادی زانویی مانیسمان ASME B16.9 و استاندارد متریالی زانویی ASTM A234 WPBاست و در رده های 20، 40، 60، 80 و سایز های 1، 1.4 تا 48 اینچ یافت می شود.

انواع زانو مانیسمان

زانو مانیسمان 45 درجه (شعاع گردش بلند)
زانو مانیسمان 90 درجه (شعاع گردش کوتاه)
زانو مانیسمان 180 درجه (شعاع گردش کوتاه)

زانو مانیسمان چیست؟

کاربرد زانوی مانیسمان

1- تغییر زاویه مسیر لوله
2- لوله کشی گاز توکار خانگی
3- لوله کشی آتش نشانی
4- لوله کشی تأسیسات موتورخانه و فن کویل
5- صنایع آب، خطوط انتقال گاز، نفت و فرآورده‌های شیمیایی و ...

روش ساخت لوله مانیسمان

زانو مانیسمان فاقد جوش و درز روی بدنه می باشد و از لوله مانیسمان تولید می شود. درز جوش بر روی زانو باعث کم شدن تحمل فشار و دما در نقاط جوشکاری شده می شود اما زانو مانیسمان به علت نداشتن هیچ جوشی روی بدنه اش، می تواند فشار و دما بالا را تحمل کند.
روش ساخت لوله مانیسمان به صورت قالب به این شکل است که لوله را در طول های مساوی برش می دهند و با عبور از قالب با دمای بسیار زیاد در زوایای 45 و 90 درجه تولید می کنند.

NPS چیست؟

NPS استاندارد تعیین شده برای سایز اینچ است و می توان با کمک آن قطر بیرونی زانو مانیسمان را بر اساس میلی متر مشخص کرد. با توجه به سایز لوله و سایر مسائل، سایز زانو مانیسمان نیز مشخص می شود.

زانو مانیسمان 1 اینچ با ضخامت Sch 40 چیست؟

زانو مانیسمان 1 اینچ با قطر بیرونی 33.2 mm و ضخامت Sch 40 برای سایز 1 اینچ برابر 3.38 mm محسوب می‌شود و مناسب برای اتصال به لوله مانیسمان با سایز 1 اینچ و ضخامت Sch 40 است.
آرایش لبه ابتدایی و انتهایی لوله مانیسمان به صورت پخ خورده (Beveling) است که حالت V شکل دارد که برای جوشکاری انتخاب مناسبی است.
ماده ی مذاب وارد فضای خالی می شود و جوش می خورد. این فرآیند باعث تولید یک اتصال همیشگی و با دوام می شود.

صنایع مورد استفاده اتصالات مانیسمان

در زمان حال این تکنولوژی در بسیاری از شاخه های صنعت از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، ماشین سازی و خودرو سازی کاربرد دارد و در مخازن تحت فشار، پل سازی، اسکله ها، صنایع نظامی و نیروگاه های تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد.

ضخامت زانو مانیسمان بر چه اساسی است؟

زانو مانیسمان دارای چند ضخامت مختلف است که بر اساس نوع طراحی، فشار و دما مشخص می شود. این ضخامت ها را با یک عدد بی بعد (Sch) نشان می دهند. پس هرچه عدد کنار Sch بزرگتر باشد، ضخامت نیز بیشتر می باشد. برای مثال ضخامتSch 80 از ضخامت Sch 40 بیشتر است.

عوامل تاثیر گذار بر نرخ و قیمت زانو های مانیسمان

• قیمت ارز و دلار
• میزان تقاضای مردم
• سایز و ضخامت محصول
• تعداد مصرف کننده
• برند تولید کننده
• مشخصات محصول

نتیجه

در بین انواع متفاوت این محصولات، زانویی مانیسمان 180 از بهترین قیمت برخوردار است و برای U شکل کردن و یا دور زدن 180 درجه، از زانو مانیسمان 180 درجه استفاده می شود. این را هم باید در نظر گرفت که در اتصال زانو 180 درجه از دو زانو 90 درجه استفاده می شود. شما می توانید با بررسی های لازم در رابطه با مشخصات و کاربرد های مورد نیاز خود، زانو مانیسمان مناسب را خریداری کنید. برای اطلاع از قیمت لوله و اتصالات مانیسمان با ما در ارتباط باشید.

نوشتن دیدگاه

ارسال