Skip to main content

لوله مانیسمان 12 اینچ

| ماهان صنعت

لوله مانیسمان 12 اینچ دارای سطحی یکنواخت می باشد. سطح صاف و یکدست لوله های مانیسمان یا سیملس باعث شده است تا بسیار مقاوم باشند. این لوله ها از جنس فولاد (کربن استیل)، فولاد ضد زنگ (استنلس استیل) یا فولاد آلیاژی ساخته می شوند.

تاریخچه لوله های مانیسمان

تاریخ طراحی و تولید لوله های بدون درز یا لوله های فولادی به 100 سال پیش می رسد. اولین بار یک مخترع اسکاتلندی در سال 1815 از لوله های فولاد استفاده کرد. او این کار را برای اتصال لوله ها در انتقال گاز به چراغ ها انجام داد. بعدها انگلستان در سال 1836 حق اختراع و تولید لوله های بدون درز را با استفاده از روش اکستروژن داشت. با این حال، برادران مانیسمان در آلمان با استفاده از فولاد استوانه ای، لوله بدون درز را تولید کردند. کشور چین بعد از 1953 یک سیستم تولید برای نورد لوله های مختلف ایجاد نمود.

لوله مانیسمان

کاربردهای لوله مانیسمان

لوله مانسیمان در بخش اکتشاف و حفاری، صنعت نفت، گاز، خطوط فشار قوی، صنایع غذایی و دارویی، خطوط هیدرولیک، توزیع اسیدها، شرایط کاری حساس و بحرانی و ... به کار می رود.

فرایند تولید لوله مانیسمان 12 اینچ

در ابتدا شمش های فولادی را به اندازه های موردنظر مشتری برش می دهند. سپس وارد مرحله ی گرمادهی می شوند. در این مرحله، شمش های برش داده شده را درون کوره های قوسی قرار می دهند. این کوره ها به کمک سوخت گاز، گرم می شوند. به مرور زمان میزان حرارت را بیشتر می کنند تا شمش کاملا سرخ شود. پس از اینکه شمش به اندازه ی کافی سرخ شد، با استفاده از وسیله ای به نام لخ پرس، آن را سوراخ می کنند. برای گرد کردن فولاد گرم از دستگاهی به نام اللنگاتور استفاده می شود. سپس یک سمبه را با سرعت زیاد به داخل شمش فولادی پرتاب می کنند. این امر باعث می شود تا لوله به حالت گرد دربیاید. در مرحله ی بعد نوبت به تاب گیری لوله می رسد. پس از انجام این مراحل، تیزی سر و ته لوله را می گیرند تا کاملا گرد شود. حالا لوله را تحت کشش قرار می دهند و به وسیله ی آب، خنک می کنند. در ادامه لوله را بر اساس سفارش مشتری برش می زنند. سپس با استفاده از کامپیوتر، لوله را تست می کنند. پس از آن، دو سر لوله را کونیک می کنند. به این ترتیب، حالت گردی و انحنای بیشتری به لوله می دهند. در مراحل آخر، عملیات پولیش و بستن لوله ها انجام می شود. در انتها، لوله ها به شکل شش ضلعی بسته بندی می شوند. برای اینکه بارگیری راحت تر انجام شود، لوله ها را به کمک تسمه محکم می بندند.

استانداردهای لوله مانیسمان 12 اینچ

لوله های مانسیمان یا بدون درز فاقد هر گونه درز جوش هستند. این عامل باعث شده است تا مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی، حرارت، رطوبت و ... داشته باشند. این لوله ها بر اساس استانداردهای A53 ، A106 ، A333 ، A312 ، A358 و لوله API 5L و… تولید می شوند.

لوله بدون درز

مزایای لوله مانیسمان 12 اینچ

- لوله های مانیسمان (سیملس) مزایای زیادی دارند. عدم وجود درز در سطح آن ها باعث می شود تا استحکام بالایی داشته باشند. لوله های سیملس در مقابل دماهای بالا، خوردگی و پوسیدگی مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. به همین علت از آنها برای انتقال مواد داغ با دمای بسیار بالا استفاده می کنند.
- لوله های بدون درز، سطحی صاف و یکنواخت دارند و در سطح آنها هیچ گونه درز جوشی وجود ندارد. این امر موجب زیبایی ظاهری و بهبود عملکرد لوله های مانیسمان می شود.
- استحکام بالای لوله های بدون درز باعث می شود تا برای مدت طولانی دوام داشته باشند. این لوله ها نیازی به جوشکاری یا هر نوع اتصال دیگری ندارند و در برابر فشارهای مکانیکی و عملیاتی مقاومت خوبی دارند.

برای اطلاع از قیمت لوله مانیسمان 12 اینچ می تواند به صفحه ی قیمت لوله مانیسمان مراجعه کنید.

تفاوت لوله های درزدار و مانیسمان

مهم ترین تفاوت این لوله ها به وجود یا عدم وجود درز در آنها مربوط می شود. این امر باعث می شود تا لوله های مانسمان مقاومت بالاتری داشته باشند. به همین علت در صنایع مختلفی به کار می روند. ویژگی های بارز لوله های بدون درز موجب می شود تا نسبت به لوله های درزدار قیمت گران تری داشته باشند. علاوه بر این، شکل ظاهری لوله های بدون درز بهتر از لوله های درزدار می باشد.

سخن پایانی

لوله مانیسمان سایز 12 اینچ با ضخامت های 6.35، 9.53 ، 10.31 میلیمتر و ... تولید و در بازار عرضه می شوند. این لوله ها ویژگی های منحصربه فردی دارند. به همین علت در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند.

نوشتن دیدگاه

ارسال