لوله مانیسمان در اراک

لوله مانیسمان در اراک ، لوله مانیسمان یا لوله بدون درز یکی از انواع لوله های فولادی می باشد که در خطوط نفت، گاز، پتروشیمی و… کاربرد دارد. آهن‌آلات و انواع محصولات فولادی


در شکل های گوناگونی تولید می‌شوند. هر فرآورده فولادی، ویژگی های منحصر به فردی دارد و با توجه به آن ویژگی ها در صنعت استفاده می شود . برای مثال بخشی از محصولات فولادی در ساختمان‌سازی و برخی دیگر در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد دارند. در این مقاله درباره ی لوله مانیسمان در اراک، کاربردها، انواع و مزایای لوله مانیسمان بیشتر صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه لوله مانیسمان

لوله مانیسمان نخستین بار در قرن نوزدهم(سال 1950 میلادی) در شهر دوسلدروف آلمان توسط دو برادر آلمانی به نام های هارد و مکس مانیسمان اختراع شد. اسم مانیسمان از نام مخترعان آن گرفته شده است. این دو برادر موفق به تولید لوله از شمش فولادی به جای ورق شدند. برادران مانیسمان با ابداع روشی جدید موفق به تولید لوله های بدون درز با ضخامت زیاد شدند که مشکل فشار انتقال سیالات به خصوص نفت را درآن دوره به مقدار قابل توجهی کاهش داد.

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان از جنس کربن استیل(فولادی) و استنلس استیل(فولاد ضد زنگ) ساخته می شود. بر روی این لوله ها هیچ گونه عملیات جوشکاری صورت نمی گیرد. این امر باعث افزایش مقاومت مانیسمان به خصوص در برابر خوردگی می شود. لوله مانیسمان مقاومت الکتریکی بالایی دارد. به همین علت فشار بیشتری را نسبت به لوله های درز دار تحمل می کند.

قیمت لوله مانیسمان در اراک

قیمت لوله های مانیسمان بر اساس مراحل ساخت و مواد و آلیاژ مورد استفاده در آن متفاوت است. این لوله نسبت به سایر لوله ها دارای قیمت بالاتر اما دارای طول عمر بیشتری می باشد. مواردی مانند برند، ضخامت لوله، طول لوله، میزان استحکام در قیمت لوله مانیسمان تاثیر گذار هستند.

مزایای لوله های مانیسمان در اراک

لوله های مانیسمان، سطحی صاف و صیقلی دارند که موجب زیبایی ظاهری آنها شده است. عدم وجود درز جوش، مقاومت لوله را در برابر حرارت، خوردگی، زنگ زدگی، فشار، ضربه و … افزایش می دهد. علاوه بر این، یکپارچگی سطح لوله، طول عمر و دوام آن را بیشتر می کند.

انواع لوله مانیسمان در  اراک از نظر ابعاد

لوله مانیسمان ، نوعی لوله ی فولادی است که معمولا دارای قطر کمی می باشد.
لوله های مانیسمان براساس سایز، کاربرد و رده در انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. منظور از رده، ضخامت جداره لوله می باشد. لوله مانیسمان بر اساس نسبت قطر به ضخامت به دسته های زیر تقسیم بندی می شود:
معمولا لوله های مانیسمان در دو سایز 6  و 12 متری و رده های 20، 40، 60 ، 80 ، 120 و  140 می باشند که رده های 20 و 40 بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

رده20: این لوله دارای 300 کیلوگرم وزن، ضخامتی بین 2 تا 6 و سایز 1 تا 12 اینچ می باشد. این نوع مانیسمان برای انتقال مایعات و گازها به کار می رود.
رده 40: وزن این لوله ممکن است به 500 کیلوگرم هم برسد. سایز آن بین 1 تا 12 اینچ و ضخامت آن هم از 2 تا 12 میلی متر متغیر می باشد. این نوع لوله در ساختمان سازی های مرتفع و تجهیزات ایمنی مانند خطوط آتشنشانی بسیار مورد توجه قرار می گیرد.
رده 60: این لوله بدون درز نیست به همین علت تقاضای خرید برای آن کمتر است.
وزن مختلفی بر اساس سایز آن ( 8 تا 24 اینچ) دارد.
رده 80: وزن این محصول تقریبا 150 کیلوگرم می باشد و بین 3 تا 9 میلی متر ضخامت دارد.
رده 120: محصولی که تقریبا تا 700 کیلوگرم وزن دارد.
رده 160: این لوله وزن بسیار بیشتری نسبت به سایر لوله ها دارد و در بعضی صنایع خاص استفاده می شود.

 

کاربردهای لوله مانیسمان در اراک

لوله مانیسمان به علت ویژگی های منحصر به فردی که دارد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا به برخی از کاربردهای لوله مانیسمان اشاره می کنیم.

انتقال و توزیع سیالات: لوله های بدون درز به دلیل مقاوم بودن برای انتقال، پالایش و استخراج نفت و گاز در محیط های دریایی و غیر دریایی مناسب هستند.
مکانیکی: لوله های مانیسمان در فعالیت های مکانیکی، تراش، ماشین کاری استفاده می شوند.
هوافضا: در صنعت هوانوردی برای بسیاری از تجهیزات که نیاز به سختی و مقاومت بالایی دارند، از لوله های مانیسمان استفاده می کنند.
لوله کشی ساختمانی، ساخت مبدل های حرارتی و مخازن تحت فشار، آتش نشانی، گلخانه ها، ساخت ماشین آلات، صنعت هسته ای، کشتی سازی، بیوتکنولوژی، انتقال آب و… از دیگر کاربردهای لوله مانیسمان می باشند.

انواع لوله مانیسمان بر اساس روش تولید

لوله های مانیسمان تقریبا ساختار یکسانی دارند اما روش تولید در عملکرد آنها تاثیر می گذارد. در اینجا با این روش ها آشنا می شویم:

لوله های مانیسمان با روش نورد سرد:

این نوع مانیسمان دقت بالا و ابعاد دقیقی دارد که با روش هایی مثل کشش سرد و  خمش سرد ساخته می شود. این لوله ها دارای ساختار کربنی و دیواره های نازکی می باشند. لوله های فولادی بدون درز را با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند با نام های لوله آلیاژی، نفتی، ضد زنگ و دیگ فشار قوی هم می شناسند.

لوله های مانیسمان با روش نوردگرم:

این نوع لوله دیواره ضخیم و استحکام بالایی دارد. مانیسمان با روش نورد گرم در دمایی بالاتر از تبلور مجدد (تبلور مجدد به معنای خالص کردن مواد شیمیایی است) ساخته می شود. به طور معمول قطر بیرونی لوله های بدون درز، حداقل 2/3 سانتی متر و ضخامت دیواره های آنها بین 26/0 تا 5/7 سانتی متر می باشد.

 

مراحل تولید لوله مانیسمان با روش نوردگرم

برای تولید لوله مانیسمان به روش نورد گرم چندین مرحله باید سپری شود.

مرحله 1 : برش کاری شمش فولادی

در ابتدا شمش های فولادی طبق خواسته مشتری در ابعاد گوناگون برش زده می شوند. اگر فولاد از کیفیت بالایی برخوردار باشد ضایعات کمتری تولید می شود.

مرحله 2 : گرمادهی و حرارت

شمش را در کوره های القایی الکتریکی گرما می دهند تا به مرحله سرخ شدن برسد.

مرحله 3 : گرد کردن شمش گداخته

شمش های فولادی استوانه نیستند اما برای تولید و به حداقل رساندن خطا باید به شکل استوانه دربیایند.

مرحله 4 : شلیک سنبه

در این مرحله سنبه ای بین 6 تا 12 متر به مرکز استوانه شلیک می شود که استوانه ای تو خالی با طول بیشتر به وجود می آید اما وزن آن تغییر نمی کند.

مرحله 5 : تاب گیری

اگر در اثر شلیک بر روی لوله موج یا ناصافی به وجود بیاید با عبور از غلتک های دوار، تاب گیری و صاف و یکدست می شود.

مرحله 6 : خارج کردن سمبه

سمبه از داخل قطعه جدا می شود. به این ترتیب لوله ای به طول 2 یا 3 متری با ضخامت بالا به وجود می آید.

مرحله 7 : کشش گرم لوله فولادی

دو سر لوله به وسیله فک قفل می شود و با عبور از چند سایز بوش تا 24 متر کشیده می شود.

مرحله 8 : خنک شدن لوله

لوله داغ از تونل آب پاشی عبور می کند که با کمک آب و فرایندهای خاص خنک می شود.

مرحله 9 : برش لوله

براساس سفارش مشتری، لوله به طول های 6 یا 12 متری برش می خورد.

مرحله 10 : تمیز کردن و اسید شویی

سطح داخلی و بیرونی دارای ضایعاتی می باشد که با استفاده از اسید و حلال های دیگر، لوله را تمیز می کنند.

مرحله 11 : کونیک و ماشین کاری لوله

پلیسه از ابتدا و انتهای لوله پاک می شود که بر اساس سفارش مشتری به صورت تخت یا کونیک، ماشین کاری می شود.

مرحله 12 : پولیش کاری

لوله با استفاده از روغن مخصوص برای جلوگیری از خوردگی پولیش می شود.

مرحله 13 : رنگ کاری

سطح لوله توسط رنگ پرایمر عایق می گردد.

مرحله 14 : بسته بندی

لوله ها به شکل شش ضلعی و با تسمه بسته بندی می شوند.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در این مقاله گفته شد لوله ها دارای جنس و وزن مختلف و همچنین کاربردهای گوناگونی می باشند. لوله مانیسمان در اراک جزو یکی از انواع لوله های فولادی پرکاربرد است که فرآیند تولید نسبتا پیچیده ای دارد. با وجود تمام مزایایی که لوله مانیسمان دارد، در برخی صنایع لازم است بخش هایی از لوله به بقیه اتصالات با جوش وصل شود که این کار مقاومت مانیسمان را در این نقاط کاهش می دهد.

آخرین مقالات

لوله گلخانه

لوله ها سیلندرهایی توخالی هستند که معمولا دارای مقطع گرد هستند. از لوله ها برای فعالیت های مختلفی از جمله

ادامه مطلب