انواع لوله درزدار

انواع لوله درزدار ، لوله درزدار یکی از انواع رایج لوله ‌های موجود در بازار می باشد. به دلیل وجود جای درز و جوش روی سطح لوله، به آن لوله درزدار می گویند. این لوله‌ ها کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارند و برای ساخت


آنها از ورقه ‌های فولادی و پوشش گالوانیزه استفاده می ‌شود. زیرا پوشش گالوانیزه باعث افزایش استحکام و مقاومت لوله درزدار می گردد.

قیمت لوله درزدار به دلیل روش ساخت سریع‌، کم هزینه ‌تر نسبت به انواع  لوله مانیسمان و بدون درز است. در ادامه به انواع لوله درز دار و ویژگی های آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع لوله درزدار

لوله‌ درزدار انواع مختلفی دارد و با توجه به ویژگی‌ های هر لوله، از آن برای مصارف متفاوتی استفاده می ‌شود. لوله درزدار را بر اساس های مختلفی تقسیم می کنند که در ادامه به مهمترین آنها می پردازیم.

انواع لوله درزدار براساس نوع جوش

1- لوله‌ درزدار مارپیچی یا اسپیرال SAW

ورق این نوع لوله هنگام شکل گیری توسط دستگاه های مخصوص به شکل مارپیچی بیرون می آید. به همین دلیل به آن لوله درزدار مارپیچی یا اسپیرال می گویند.

این نوع از لوله ‌های درزدار مقاومت بیشتری نسبت به لوله‌ های درزدار عادی یا درز مستقیم دارند. درز مارپیچی باعث می ‌شود تا لوله، کیفیت جوش بالاتر و همچنین بهره وری بیشتری نسبت به لوله ‌های درز مستقیم داشته باشد.

سرعت رسوب این لوله‌ ها بسیار زیاد می باشد و ظاهر جوش بسیار صاف و یک دست به نظر می ‌رسد. از طرف دیگر کیفیت جوش در این نوع لوله ‌ها معمولا بسیار بیشتر است.

جوش آن به صورت جوشکاری قوسی زیر پودری انجام می شود. یعنی برای جوشکاری از الکترود استفاده شده و برای محافظت از برخورد هوا با الکترود هنگام جوشکاری یا از پودر مخصوص (جوش زیر پودری) و یا از گاز خنثی مانند CO2 استفاده می کنند.

از لوله درزدار مارپیچی به منظور ساخت سیستم‌ تهویه، دفع سموم، جابجایی مواد از کامیون ‌ها و همچنین در بیمارستان‌ ها و مراکز عمومی استفاده می‌ شود.

لوله‌ درزدار مارپیچی یا اسپیرال SAW

2- لوله درز جوش ترانسفورماتور (پروفیل فولادی)

از این نوع لوله درزدار برای ساخت لوله‌ های حرارتی ترانسفورماتور و سایر مبدل ‌ها استفاده می ‌گردد. لوله ‌های ترانسفورماتور به شکل مربع، مستطیل و کلاهی طراحی می ‌شوند و در صنایع ماشین سازی کشاورزی و ساخت انواع درب و پنجره فولادی نیز کاربرد دارند.

لوله درز جوش ترانسفورماتور (پروفیل فولادی)

3- لوله HWF

جوش این نوع لوله با فناوری پیشرفته به صورت جوشکاری با فرکانس بالا انجام شده و پس از این مرحله تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد. جوش هم از داخل و هم خارج درز انجام می شود تا هیچ مارتنزیت کنترل نشده ای در طول لوله باقی نماند.

پس از تولید لوله های درزدار باید یک سری تست فنی (تست هیدرواستاتیک برای اطمینان از عدم نشتی) روی آنها انجام گیرد. در غیراینصورت حاصل آن لوله سیاه درزدار یا همان لوله صنعتی می باشد.

انواع لوله درزدار بر اساس نوع مصرف

1- لوله سیاه درزدار

ماده اولیه تولید این نوع لوله ورق سیاه است که بر اساس استاندارد DIN2440 ساخته می شود. بیشتر مصرف آن در صنعت ساختمان سازی، قطعه سازی و صنعت خودرو می باشد.

لوله سیاه درزدار به دو نوع سبک و سنگین تقسیم می شود. لوله سیاه درزدار سبک دارای وزن 5 تا 7 کیلوگرم و سایز 1 تا 3 اینچ می باشد. لوله سیاه درزدار سنگین دارای وزن 7 تا 152 کیلوگرم و سایز 2 تا 8 اینچ است.

لوله سیاه درزدار

2- لوله گالوانیزه درزدار

لوله های فولادی بعد از مدتی در اثر قرار گرفتن در آب و رطوبت شروع به پوسیده شدن می کنند و یا دچار خوردگی و زنگ زدگی می شوند. به منظور افزایش مقاومت لوله در برابر خوردگی و پوسیدگی از یک لایه فلز روی در سطح لوله استفاده می گردد. این کار باعث عمر طولانی تر لوله شده و برای مدت زمان بیشتری بدون مشکل قابل استفاده می باشد.

لوله گالوانیزه درزدار ابتدا از ورق سیاه ساخته شده و سپس وارد مرحله آبکاری می شود. در این مرحله لوله تولید شده به وسیله روی مذاب، پوشش دهی می گردد و محصول نهایی لوله گالوانیزه درزدار می باشد.

بیشترین مصرف این نوع لوله برای آبرسانی در صنایع کشاورزی (گلخانه) و ساختمانی است. همچنین در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کاربرد دارد. لوله گالوانیزه درزدار به دو صورت سبک و سنگین در بازار یافت می شود.

لوله گالوانیزه درزدار

3- لوله آهنی درزدار عادی

از لوله آهنی درزدار عادی برای انتقال مایعات کم فشار با حرارت پایین استفاده می ‌شود. این لوله‌ ها قبل از استفاده در برابر فشار آب و خم شدن، مورد آزمایش قرار می ‌گیرند تا به کیفیت مطلوب و مورد نظر برسند. طول این لوله‌ ها معمولا از 4 تا 10 متر است و با دو ضخامت معمولی و ضخیم تولید می ‌شوند.

لوله آهنی درزدار عادی

4- لوله درزدار داربستی

از لوله‌ درزدار داربستی بیشتر به منظور ساخت سازه‌ های بزرگ و عمرانی استفاده می‌ گردد. از آنجایی که درز این لوله با ظرافتی که برای لوله ‌های مخصوص انتقال مایعات و گاز جوش می‌ خورد، بسته نمی ‌شود. از همین رو نمی ‌توان از انواع لوله درزدار داربستی برای انتقال آب یا گازها استفاده نمود.

لوله درزدار داربستی

ویژگی‌ لوله درزدار

لوله ‌های فولادی درزدار به سه نوع مختلف جوش داده می ‌شوند. در برخی از لوله‌ های درزدار، جوش در قطر خارجی لوله وجود دارد. در برخی دیگر تنها در قطر داخلی لوله جای جوش دادن دیده می ‌شود. نوع دیگری لوله درزدار نیز وجود دارد که جوش هم در داخل و هم بیرون لوله وجود دارد. به طور کلی ویژگی لوله‌ های درزدار عبارتند از:
• قیمت مقرون به صرفه
• صرفه جویی در زمان ساخت
• اجرای راحت ‌تر
• ساخت لوله در سایزهای مختلف و ضخامت دلخواه
مهمترین مزیت و ویژگی این نوع لوله هزینه ساخت پایین و همچنین در دسترس بودن لوله‌ های درزدار می باشد.

قیمت لوله درزدار

هر چقدر سطح لوله درزدار صاف ‌تر باشد و جوش لوله با دقت و تجهیزات مناسب ‌تری انجام شود، کیفیت درز جوش لوله نیز بیشتر خواهد شد. زمانی که لوله جوشی درزدار

این موضوع می ‌تواند بر قیمت نهایی لوله جوشی درزدار تاثیر بگذارد. از طرف دیگر نوع ساخت لوله، ضخامت، طول، روش ساخت و همچنین برند لوله درزدار بر قیمت لوله تاثیر دارد.

سخن پایانی

لوله درزدار یکی از پرکاربردترین و رایج ترین انواع لوله می باشد که کاربردهای فراوانی دارد. در این مقاله با انواع لوله درزدار آشنا شدیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

آخرین مقالات

لوله گلخانه

لوله ها سیلندرهایی توخالی هستند که معمولا دارای مقطع گرد هستند. از لوله ها برای فعالیت های مختلفی از جمله

ادامه مطلب