انواع اتصالات زانویی

انواع اتصالات زانویی ، در بازار وجود دارند. این اتصالات جزء کاربردی ترین وسایل در صنعت تاسیسات و لوله کشی به شمار می روند. در سیستم لوله کشی با توجه به نوع سیال و دما و فشار آن از انواع زانویی استفاده می کنند.


کاربرد اتصالات زانویی

این ابزار برای زاویه دادن و تغییر جهت دادن مسیر خط لوله مورد استفاده قرار می گیرند. از انواع اتصالات زانویی در صنایع مختلف استفاده می شود.

این اتصالات در خطوط جریان گاز، مایعات پروسه های صنعتی، کارخانه های شیمیایی، صنایع الکترونیکی، کاغذ سازی، صنایع دارویی، ساختمانی و … به کار می روند.

انواع اتصالات زانویی بر اساس زاویه

1- زانویی 90 درجه :

برای ایجاد زاویه 90 درجه در مسیر حرکت خط لوله می توان از این نوع اتصال استفاده کرد. در مواردی هم که لازم است مسیر خط لوله برگشت داده شود از زانویی 90 درجه استفاده می کنند.

2- زانویی 45 درجه :

در مواردی که لازم است مسیر خط لوله به اندازه 45 درجه تغییر کند از این نوع زانویی استفاده می کنند. علاوه بر این، زمانی که مانعی بر سر راه مسیر خط لوله است و نیاز به تغییر جهت 45 درجه می باشد از زانویی 45 درجه استفاده می شود.

3- زانویی 180 درجه :

در مواردی که نیاز به تغییر زاویه 180 درجه است، از این نوع زانویی استفاده می کنند. زانویی 180 درجه با شعاع کوتاه و بلند وجود دارد و در سیم پیچی ها و مبدل های حرارتی، دریچه تانک ها و … به کار می روند.

انواع زانویی ها از نظر نوع اتصال

1- زانویی جوش سوکتی :

قطر واقعی انتهایی در زانویی جوش سوکتی بیشتر از قطر زانویی می باشد. در انتهای زانوی جوشی یک ناحیه ی ذوزنقه ای شکل وجود دارد. در زمان جوشکاری، انتهای لوله را در قسمت ذوزنقه ای می گذارند. بنابراین باید دقت داشت که قطر زانویی مطابق با قطر بیرونی لوله باشد.

2- زانویی لب به لب :

در ساخت این نوع زانویی از فولاد استفاده می کنند. تولید کنندگان با استفاده از روش پرس گرم، این نوع زانویی را می سازند. زانویی لب به لب را به صورت مستقیم به لوله فولادی جوشی می دهند.

3- زانویی رزوه ای :

ظاهر این زانویی شبیه زانویی سوکتی می باشد. با این تفاوت که قسمت داخلی بخش ذوزنقه ای به وسیله ماشین کاری تبدیل به رزوه شده است. این امر موجب شده تا باز کردن و نصب آن به آسانی صورت گیرد.

انواع زانویی بر اساس جنس

1- زانویی گالوانیزه
2- زانویی پلی اتیلن
3- زانویی استنلس استیل
4- زانویی فولادی ( درزدار و بدون درز)
– زانویی فولادی درزدار: در تاسیسات آب و گاز خانگی کاربرد دارند. البته در صنایع مختلف برای انتقال موادی که فشار و دمای بالایی ندارند، هم مورد استفاده قرار می گیرند. برای اتصال این نوع زانویی از جوشکاری استفاده می کنند.
– زانویی فولادی بدون درز: یکپارچه بودن و عدم وجود درز در این نوع زانویی باعث استحکام بالای آنها شده است. از زانویی فولادی بدون درز در صنایع بخار، نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می شود. این زانویی می تواند فشار و دمای بالای جریان را تحمل کند.

انواع زانو با توجه به شعاع زانویی

به میانگین شعاع خمیدگی زانویی، شعاع زانویی گفته می شود. بر این اساس زانوها به 2 دسته تقسیم بندی می شوند.

1- زانویی شعاع کوتاه :

شعاع مرکزی این زانویی با اندازه اسمی لوله برابر می باشد. امکان افت فشار در این نوع زانویی بسیار بالا است. این مسئله به دلیل تغییر ناگهانی جریان اتفاق می افتد. قیمت زانویی شعاع کوتاه ارزان تر از زانویی شعاع بلند می باشد.

2- زانویی شعاع بلند :

شعاع مرکزی در این نوع زانویی 1.5 برابر اندازه اسمی لوله می باشد. به عبارت دیگر می توان گفت که شعاع مرکزی زانویی شعاع بلند 1.5 برابر قطر لوله است.

معمولا در لوله کشی ها از این نوع زانویی استفاده می کنند. به این دلیل که میزان افت فشار در زانویی شعاع بلند نسبت به زانویی شعاع کوتاه کمتر است. مقاومت اصطکاکی این زانویی ها نسبت به مایع کمتر از زانویی های شعاع کوتاه می باشد.

آخرین مقالات

لوله گلخانه

لوله ها سیلندرهایی توخالی هستند که معمولا دارای مقطع گرد هستند. از لوله ها برای فعالیت های مختلفی از جمله

ادامه مطلب