ساخت لوله گالوانیزه

ساخت لوله گالوانیزه ، سطح این لوله ها به وسیله یک لایه روی پوشیده شده است. معمولا این لوله ها به دو روش سرد و گرم ساخته می شوند. این لوله ها به دلیل مقاومت و دوام بالا در صنایع مختلفی به کار می روند.


ساخت لوله گالوانیزه به روش سرد

در روش سرد از الکترولیت اسیدی استفاده می شود. در این روش یون های نمکی که داخل محلول آب هستند، برای حفاظت و پوشش دهی ورق ها به کار می روند.

ساخت لوله گالوانیزه به روش گرم

مراحل ساخت لوله گالوانیزه به روش گرم شامل آماده سازی، گالوانیزه کردن و عملیات تکمیلی می شوند. در مرحله آماده سازی، عملیات چربی زدایی، اسید شویی، شستشو، فرو بردن در فلاکس مذاب و پیش گرم کردن قطعه انجام می شوند.
در مرحله ی دوم، پس از آن که ورق ها با محلول فلاکس پوشانده شدند، داخل کوره ای با دمای 120 درجه ی سانتی گراد قرار می گیرند. پس از حرارت دادن آن ها، ورقه ها را داخل روی ذوب شده با دمای 450 درجه ی سانتی گراد فرو می برند و به این صورت گالوانیزاسیون انجام می گیرد. مدت زمان و دمای موردنیاز در این مرحله به هدف و کاربرد نهایی ورق ها بستگی دارد.
در مرحله ی آخر، عملیات تکمیلی مربوط به ورق ها یا تجهیزات مورد استفاده در کارخانه انجام می شوند. از جمله این امور می توان برداشتن روی از سطح قطعات معیوب، خنثی کردن اسید باقی مانده، بازیابی اسید مصرف شده، عملیات حرارتی لوله های گالوانیزه، کروماته کردن و … را نام برد.
لوله های گالوانیزه عموماً 6 متری بوده و اتصالاتی از بوشن ، کمربند و قفل دارند. این لوله ها با دنده پیچ ها به هم متصل می شوند.

انواع لوله های گالوانیزه

لوله های گالوانیزه عموماً به دو نوع آهنی و فولادی تقسیم می شوند.
– لوله های گالوانیزه آهنی: این نوع از لوله های گالوانیزه تیره و خاکستری رنگ هستند. معمولاً به دو دسته ی سبک و متوسط تقسیم می شوند. جنس لوله های گالوانیزه از آهن سفید است. به این لوله های گالوانیزه، لوله درزدار نیز می گویند. پس از جوش دادن این درز، لوله را در فلز روی مذاب قرار می دهند.
– لوله های گالوانیزه فولادی: این نوع از لوله ها برای تهویه به کار می روند. علاوه بر این در تخلیه فاضلاب نیز کارایی دارند. لوله های این دسته از جنس فولاد نرم ساخته می شوند. برای ساخت این لوله ها و افزایش مقاومت در برابر خوردگی، آن ها را در یک وان سرشار از فلز روی قرار می دهند. این کار موجب می شود تا ورق های فلزی به ورق های گالوانیزه تبدیل شوند.

اندازه ها و سایزهای لوله های گالوانیزه

این لوله ها به صورت درزدار و بدون درز و در سه وزن سبک، متوسط و سنگین ساخته می شوند. یکی از ویژگی های بسیار مناسب لوله های گالوانیزه، داشتن روکش های درونی و بیرونی می باشد. این روکش ها سبب دوام لوله ها شده و باعث می شوند عمر بالایی داشته باشند. لوله های گالوانیزه در اندازه های 1، 2، 3، 4، 5، 6، 11 و 21 اینچی به بازار عرضه می شوند.

عوامل موثر بر قیمت لوله گالوانیزه

فاکتورهای مختلفی مانند جنس، طول، قطر لوله، عرضه و تقاضا، نوسانات بازار، نرخ ارز و … بر قیمت لوله گالوانیزه تاثیرگذار هستند.

سخن پایانی

لوله های گالوانیزه همان لوله های ساخته شده از فولاد هستند. با این تفاوت که این لوله ها را با روکشی از روی پوشش می دهند. لوله های فولادی با گذشت زمان دچار خوردگی و آسیب می شوند. برای حل این مشکل، از روکش روی برای حفاظت و بالا بردن مقاومت این لوله ها استفاده می کنند. به عبارت دیگر برای افزایش طول عمر و بالا بردن مقاومت لوله های فلزی، آن ها را داخل روی مذاب قرار می دهند. این کار موجب می شود تا سطح لوله ها توسط لایه ی محافظتی از روی پوشیده شوند.

آخرین مقالات

لوله گلخانه

لوله ها سیلندرهایی توخالی هستند که معمولا دارای مقطع گرد هستند. از لوله ها برای فعالیت های مختلفی از جمله

ادامه مطلب